Good to Great

good-to-great.jpg

Knjiga počinje sa pričom o večeri gde je autorov prijatelj prokomentarisao njegovu prethodnu knjigu (Built to Last) kao neupotrebljivu zato što su kompanije kojima se ta knjiga bavi od samog početka bile vođene tako da postanu sjajne, pa samim tim ne može da se koristi za postojeće kompanije koje su prosečne, ali žele da se promene na bolje. Taj komentar je bio direktan povod za Good to Great - knjigu u kojoj se opisuje proces kroz koji su prošle kompanije koje su se 15 godina vrtele oko tržišnog proseka da bi u jednom momentu jednostavno prelomile i u periodu od 15 godina davale bar 3 puta bolje rezultate od tržišnog proseka.

Ukratko, ova knjiga se bavi transformacijom kompanije koja je 15 godina bila prosečna u kompaniju koja 15 godina daje sjajne rezultate. Na osnovu istorije kompanija koje zadovoljavaju navedeni uslov (njih ukupno 11), a u poređenju sa kompanijama koje su bile u istoj grani industrije i sličnoj poziciji pre transformacije, ali nisu uspele da postanu sjajne, autor izvlači niz zapažanja:

1. Liderstvo petog nivoa

Sve sjajne kompanije su imale lidera petog nivoa. Ovakav lider je osoba koja kombinuje ličnu skromnost i profesionalnu odlučnost, a fokusirana je pre na interese kompanije, nego na svoje lične interese. Ovi ljudi su ambiciozni, uporni i vredni, a svoju energiju troše na to da bi kompanija napredovala i pravila sjajne rezultate.

S druge strane, lideri poredbenih kompanija su često imali egoistične ciljeve, nisu bili sposobni da izaberu dobrog naslednika, često su bili zvezde, ali nisu davali rezultate koja organizaciji trebaju da bi zabeležile dobre rezultate u peridu od 15 godina itd.

Jedan direktor sjajne kompanije koga autor navodi kao lideara petog nivoa je izjavio da je on zaprežni, ne paradni konj - dosta slikovit opis razlike između zvezde sa naslovnih strana poslovnih časopisa, a koja bez obzira na svoj celebrity status ne mora da donese dobre rezultate i lidera koji ćuti i gura napred bez previše eksponiranja.

10 od 11 lidera petog nivoa u sjajnim kompanijama dolaze iz samih kompanija i nisu "zvezda spolja". Ovaj podatak se poklapa sa principom #9 u "The Toyota Way" koji kaže da lidere treba razvijati unutar kompanije, ne uvoziti.

2. Prvo ko, a zatim šta

Ovaj deo knjige se bavi ljudima. Zaključak knjige je da je pre strategije, taktike i sličnog (šta) prvo potrebno okupiti prave ljude (ko). Pravi igrači treba da ostanu u igri, a one koji to nisu zamoliti da je napuste, pa tek onda gledati šta će da se radi. O tome da li je neko pravi ili ne zavisi više od njegovih karakternih osobina i urođenih sposobnosti, nego od znanja i veština.

Autor nudi tri saveta u radu sa ljudima u firmi:

  1. Treba zaposliti samo osobu za koju je kompanija sigurna da je prava. Ako postoji bar malo sumnje i neodlučnosti, treba tražiti dalje.
  2. Ako se pokaže da neko mora da bude zamenjen, onda to treba uradite odmah, bez čekanja.
  3. Najbolji ljudi treba da rade na najboljim projektima, a ne da krpe rupe i gase požare.

Takođe je zanimljiva pojava kod poredbenih kompanija kada na na čelo kompanije dođe genije koji tako složi priču da ima mnogo pomoćnika, ali da sve odluke idu kroz njega. Ovaj sistem može da radi, ali često se raspada onog trenutka kada takav direktor napusti firmu jer pomoćnici nisu naviknuti da donose odluke.

3. Pogledajte istini u oči

Nemoguće je doneti dobre i trajne odluke bez spremnosti da se otvoreno sagleda situacija u kojoj se kompanija nalazi. Ukoliko kompanije nije spreman da pogleda istini u oči, ništa konkretno ne može da se uradi. Zato je bitno da rukovodstvo napravi takvu atmosferu gde istina može da se čuje. Par saveta koje autor nudi:

  1. Umesto da dajete odgovore, postavljajte pitanja.
  2. Podstičite dijalog i debata, ne nametanje ideja.
  3. Dobro analizirajte svoje greške i iskustva, ali nikada ne upirite prstom ni u koga.
  4. Omogućite ljudima da zaustave sistem i istaknu mesto gde misle da postoji problem (red flag) kako se isti ne bi ignorisao, već rešio ako postoji.

Sjajne kompanije su na probleme kroz koje su prolazile gledale kao na nešto što će ih u budućnosti učiniti jačim, a ne kao na nešto što je razlog da budu obeshrabrene. Samu situaciju treba sagledati u poptunosti i realno, a opet imati veru da će na kraju biti bolje, bez obzira na trenutne poteškoće.

4. Koncept ježa

Naći koncept ježa je naći ono u čemu možete biti najbolji na svetu i držati se toga ignorišući ostale prilike koje nisu u skladu sa time bez obzira koliko one primamljive bile. Koncept leži u preseku tri kruga:

tri-kruga.jpg

Pored toga bitno je prepoznati i stvari u kojima kompanija ne može da bude najbolja i zanemariti ih, pa makar to bio i njen core business u tom trenutku.

Do koncepta ježa se dolazi vremenom, kroz niz iteracija, a sjajne kompanije ga baziraju na razumevanju, ne na razmetanju.

Pod "ekonomskim motorom" se podrazumeva ekonomska realnost u kojoj firma posluje i dobro razumevanje iste. Autor daje jedan zanimljiv savet - kada bi kompanija morala da izabere jedan X od svih "profit po X" brojeva koji su deo njene ekonomske realnost, koji X bi imao najbolji i najstabilniji uticaj na samu kompaniju? Taj X je ekonomski imenilac.

5. Kultura discipline

Ukoliko kompanija odabere prave ljude i dobro definiše svoj koncept ježa neće imati problema sa disciplinom i motivacijom. Potreba za motivisanjem i disciplinovanjem ljudi obično pokazuje da su pogrešni ljudi u kompaniji ili da kompanija nije dovoljno fokusirana i šeta van svoja tri kruga.

Dobitna kombinacija su disciplinovani ljudi koji disciplinovano razmišljaju pre nego što preduzmu (disciplinovanu) akciju, a sve unutar tri kruga, ne van njih.

Birokratija je pokazatelj nestručnosti i nedostatka discipline.

Ne treba poistovećivati okruženje u kome postoji tiranin koji disciplinuje ljude oko sebe sa disciplinovanom kompanijom pošto nisu ista stvar. Kompanija koja je prigrlila disciplinu kao organizacija može da izgradi sistem koji donosi održive rezultate za razliku od kompanije koja ima "dresera".

6. Tehnološki akceleratori

Tehnologija pomaže, ali ne pokreće transformaciju od dobrog do sjajnog. Ni jedna kompanija nije počela transformaciju tako što je prihvatila određenu tehnologiju, već tako što su pravi ljudi odredili pravac kojim kompanija treba da se kreće i onda pažljivo birala tehnologiju u skladu sa njim.

Ukoliko se tehnologija uklapa u tri kruga, sjajne kompanije su je brzo usvajale i postajale pioniri u njenoj primeni, a ako se pak nije uklapala onda su je ignorisali ili usvajali taman u tolikoj meri koliko je potrebno.

Autor takođe navodi jedno zanimljivo zapažanje - sjajne kompanije su usvajale tehnologiju u skladu sa svojim ciljevima, dok su poredbene kompanije lutale i usvajale tehnologije iz straha da ih konkurencija ne prestigne.

Druga zanimljiva stvar je podatak da su obe grupe imale pristup istim tehnologijama što jasno govori da same tehnologije nisu uslov za uspeh, već samo nešto što pomaže dobrom timu okupljenom oko dobro definisanog cilja.

7. Priča o zamajcu - akumulacija i proboj

Knjiga opisuje momenat kada kompanija postane toliko dobra da ljudi napokon počnu da obraćaju pažnju nju. Taj moment autor naziva probojem.

Iako se proboj čini dramatičnim i naglim za ljude koji ga posmatraju sa strane, on nikada nije uzrokovan jednom odlukom, srećnim momentom, revolucionarnim programom u kompaniji, akvizicijom ili nečim sličnim, već je proizvod dugogodišnjeg rada i laganog, ali konstantnog napretka.

Ceo ovaj proces akumulacije autor poredi sa pokretanjem ogromnog zamajca - u početku je sporo i teško, ali vremenom, kako se zamajac kreće i kako njegova masa počinje da radi za kompaniju, stvari postaju lakše sve do trenutka kada se zamajac kreće toliko brzo da ga je gotovo nemoguće zaustaviti.

Poredbene kompanije su često tražile quick fix rešenja (akvizicije, dovođenje zvezde na čelo kompanije, usvajanje nekog revolucionarnog programa ili tehnologije itd) kako bi preskočile period akumulacije i odmah došle do proboja. Kada ta rešenja ne bi urodila plodom, često su u razočarenju lutala nasumično i gubile svaki pravac.

* * *

Iako se knjiga pre svega bavi velikim kompanijama koje su već dugo vremena prisutne na tržištu i njihovom transformacijom od prosečnih do sjajnih, mnoga zapažanja su opšta i važe i za mnogo manje firme. Evo samo par koje ja lično smatram bitnim:

  1. Naći u čemu si najjači i tome se posvetiti, ostalo ignorisati i prepustiti drugima
  2. Fokus i disciplina
  3. Pravi ljudi
  4. Lagan, ali konstantan napredak i rast
  5. Izbegavanje korišćenja novih i vrućih tehnologija iz straha ili samo zato što su nove i vruće

i tako dalje.

jez.jpg

Treba imati na umu da su mnogi koncepti dosta uopšteni (drugačije nije moglo) i da su bazirani na istraživanju velikih američkih kompanija koje su na berzi tako da ne važe nužno svugde. I pored toga, Good to Great nudi dosta zanimljivih informacija i ideja, lako se čita i zanimljiva je.

Built to Last poručujem u sledećoj turi definitivno :)

Viral kampanje i manipulacija sistemom

Gledam prethodni post i pade mi na pamet komentar koji je prijatelj postavio na note o tom postu na Facebooku:

haha Ilija, jel ovo neki viral experiment :)

Komentar je zezanje, naravno, ali zar smo dotle došli da na sve što je malo off, čudno, smešno i što želiš da proslediš nekim prijateljima posumnjaš da je konstruisana viral varijanta ili eksperiment? Ne govorim za primer gore pošto je samo povod za ovaj post, već uopšte na našu online svakodnevicu.

Ukoliko niste upoznati sa viralom kao pojmom, u pitanju je pojava kada se poruka prenosi kao virus gde svaka osoba u lancu "zarazi" par drugih ljudi prosleđujući im poruku. U suštini, viral je potpuno prirodna pojava - svi delimo sa prijateljima stvari koje nam se čine zanimljivim i ako se njima učine zanimljivim, oni će širiti dalje.

Vidim neki čudan pattern u situacijama kada ljudi shvate kako neka prirodna pojava ili sistem funkcionišu i na osnovu tog znanja rade kako bi izmanipulisali sistem. Evo par primera:

  1. Viral marketing - kampanje pravljene kako bi se postigao viralni efekat. "Viral s predumišljajem" ubija nešto najvrednije kod ove pojave - spontanost.
  2. SEO - trikovi za manipulaciju pretraživačem kako bi se doveo saobraćaj na sajt iako verovatno postoje drugi izvori sa znatno kvlaitetnijim sadržajem za zadati upit.
  3. Prodaja - trikovi kako bi se došlo do prodaje, čak i u situacijama kada kupcu roba ili usluga nisu potrebni. "Neću žvaku, hoću kusur!" kao jedna od naivnijih varijanti na primer.

Iako postoje ove "ekstremne" varijante gde se smišljeno radi sa ciljem da se sistem izmanipuliše zarad lične koristi, nema ničeg lošeg u razumevanju kako nešto funkcioniše. To je osnov napretka i ugrubo ga mogu opisati ovakvim grafikonom:

manipulacija.png

Počinjemo sa time što ne razumemo pojavu. Posmatranjem uviđamo neke pravilnosti u sistemu. Na osnovu te spoznaje, unapređujemo sopstveno ponašanje kako bismo dobili bolje rezultate za isti trud. Vraćamo se na posmatranje i gledamo kako su izmene koje smo uneli deluju, pa opet učimo, optimizujemo i tako u krug. Još jedan potpuno prirodan proces koji ljudi koriste oduvek...

Između optimizacije i manipulacije nema jasne granice, ali mislim da se može povući u onom trenutku kada optimizacija više ne radi u interesu sistema. Primera radi, tako urediti prodaju da kupac na najlakši mogući način dođe do potrebnih informacija o proizvodima i pazari nešto što mu život čini lakšim je dobro, ali prodati nešto što mu ne treba koriseći neki od trgovačkih trikova nije.

Nema ništa loše u razumevanju kako stvari funkcionišu i prilagođavanju na osnovu toga znanja. Problem nastaje kada se znanje iskoristi protivno intersima sistema i/ili strana uključenih u njega. Razumevanje sistema, uključenih strana i igranje tako da se svima donosi vrednost garantuje dobre rezultate bez ikakvih trikova.

PS: Čak i ako vidite nekog da napreduje brže od vas zato što igra prljavo, znajte da to neće ići doveka i da takvo ponašanje nije održivo. Većina sistema ima ugrađene odbrambene mehanizme tako da će ta osoba ili morati da spusti loptu pre nego što bude prekasno ili će lupiti glavom u zid. Ali to je druga priča...

iWork '09 fajlovi više nisu paketi

Od svih glasina o tome šta će biti predstavljeno na ovogodišnjem MacWorldu mene su najzanimljivije bile sledeće tri - novi Mac Mini, novi Cinema monitori i novi iWork. Od tri navedene samo je iWork stvarno i predstavljen. No dobro...

pages.png

Pošto uglavnom koristim Pages (Numbers i Keynote koristim kada moram), prevashodno su me zanimala unapređenja te aplikacije kao i potencijalne novosti koje iWork kao celina donosi. Evo tri koje su mi privukle pažnju:

  1. iWork '09 fajlovi više nisu paketi. Subversion koristim svakodnevno u radu sa kodom, ali je problem što se iWork '08 i Subversion ne slažu baš lepo zato što iWork fajlovi nisu fajlovi, već paketi. Pakete Mac OS tretira kao fajlove, ali su u stvari folderi. Pri svakom čuvanju iWork čisti paket ujedno brišući .svn foldere unutar njega što napravi pravi mali nered sa SVN-om. iWork '09 fajlovi su napokon pravi fajlove pa je verzionisanje moguće i bez prljavih trikova. *
  2. Full screen mod u Pages. Ovaj mod je super kada želite da pišete, a da vam druge aplikacije ne odvlače pažnju. Pred vama je samo ono na čemu radite i ništa drugo. Iako postoji niz aplikacija koje nude sličnu funkcionalnost (WriteRoom, MacJournal itd), lepo je videti ovo kao dao Pages i izvedeno na Apple način.
  3. iWork.com sharing. Još uvek u beti, ali ideja o centralnom mestu za dokumente gde ljudi mogu brzo da ih pregledaju, skinu u formati koji njima odgovara i komentarišu deluje jako dobro. No, da bi se stvarno videla vrednost ovakvog servisa treba ga i koristiti tako da ću se suzdržati od bilo kakvih komentara osim da cela stvar deluje zanimljivo.

Nema sumnje da je iWork napredovao sa novom verzijom i da se kreće u zanimljivom pravcu (iWork.com), ali sumnjam da ću upgradeovati u skorije vreme. Kao nekome ko office alate koristi relativno retko i za najosnovnije poslove, a već ima iWork '08, ovaj upgrade mi ne donosi dovoljno unapređenja kako bih opravdao trošak od $79.

* Tehnički se ništa nije promenilo - iWork i dalje koristi pakete, ali ih pri čuvanju ne čuva kao folder, već kao zip arhivu. Stari način je i dalje podržan i može se uključiti na Preferences dijalogu.

Raspravljanje na internetu

Neko od samog početka nema ovakvih problema, neko skopča gde je problem jako brzo i nauči da ga izbegava, a nekome opet treba par godina da shvati da raspravljanje na internetu (i raspravljanje uopšte) ne vodi nigde.

Ima nešto duboko u prirodi nekih od nas što nas jednostavno tera da izguramo svoje bez obzira na cenu i uz rizik da nekog povredimo ili da ljudi koji prate diskusiju pomisle da smo najarogantnija kurčevita osoba koja je hodala planetom.

Svako misli da je u pravu i ima razloge zašto je zauzeo stav koji je zauzeo. Kada "pobedite" u diskusiji velika je verovatnoća da ste pogazili te razloge i iskustvo sagornika i na taj način ga povredili.

Internet kao medijum ne pomaže previše. Pošto se ne zahteva instant odgovor, a primarna forma komunikacije je tekst, imamo priliku da natene skrojimo svoje odgovore ne bismo li nekom tamo "pokazali". Može tu biti svega - direktnih prozivki, skrivenih strelica između redova, igre reči i mnogo čega drugog.

Kriv sam za mnoge slučajeve gde sam se upuštao u nepotrebne rasprave, traćio ljudima vreme, "peckao" druge učesnike i gurao svoje bez obzira na posledice koje je to moglo imati (a imalo je loše u niz navrata). Pripadam ovoj grupi kojoj trebaju godine da nauči da se raspravljanjem ništa ne postiže.

A sada ćete da me upucate jer ću čak i u ovakvom postu da pomenem lean. Jedna od osnovnih odlika lean pristupa je da gleda vrednost koju dajemo mušterijama. Mušterija može biti kupac, saradnik, čitalac - bilo ko ko ima dodira sa onim što vi proizvodite, pa makar to bila i poruka na forumu ili komentar na blogu.

Kada se rasprava gleda kroz vrednost koju donosi učesnicima (mušterijama) lako je videti momente kada ništa ne doprinosite, da su vaše poruke samo "isterivanje pravde" i "masaža ega". E to je momenat kada treba zgrabiti povodac i proštetati kera, oprati suđe ili uraditi nešto slično, što dalje od tastature.

PS: Početni razlog za ovaj tekst je neodoljiva potreba da okačim "Someone is wrong on the internet" sliku, ali ispade nešto više od toga što i nije tako loše. Zna li neko ko je autor da dodam credit? Ovaj primerak sam našao Google Image pretragom.

SVN merge

subversion.jpgStvarno ne bih mogao da zamislim kako bismo izlazili na kraj sa poslom da nema SVN-a. Trenutna operacija je sledeća - četiri programera koja svakodnevno rade na dve razvojne verzije aplikacije koja će uskoro prebaciti 200 hiljada redova koda (samo naš kod, bez dodatnih biblioteka kao što je Smarty i SwiftMailer), plus na održavanju sajta koji je u potpunosti custom razvijan. Nije to ništa veliko (probajte da zamislite tim od 30 programera koji rade na legacy sistemu koji ima par miliona redova koda), ali bez sistema kao što je SVN bi nastao pravi haos. Iako je nezamenljiv alat koji stvarno pomaže da bolje završavamo posao, neke stvari su i dalje dosta nezgodne. Kao što rekoh, uvek paralelno radimo na dve grane aplikacije - održavanje stabilne grane (v1.1) i glavnoj grani koja donosi nova veća unapređenja i koja je uglavnom nestabilna (v1.2). Kada su stvari tako postavljene, s vremena na vreme izmene iz v1.1 treba da ubacimo u v1.2 koji je odavno krenuo svojim tokom; tj. treba da mergeujemo stabilni branch u trunk (trunk je glavna razvojna grana).

Proces ubacivanja izmena iz jedne grane u trunk koji se već 6 meseci razvija samostalno definitivno ne deluje kao naivan posao. SVN tu pomaže, ali je to i dalje proces koji zna da uzme i do po par sati i gde dosta toga može da pođe na loše. Evo kako to radimo:

1. Nađemo reviziju kada je zadnji put rađen merge (revizija XXXX u daljim komandama). Ovo je bitno jer merge izmene između te revizije i trenutne revizije u grani ubacivati u trunk. Ako omašimo reviziju i navedemo pogrešnu, možemo primeniti pogrešne izmene.

2. Na disk checkoutujemo svež kod iz trunka. merge radi tako što upoređuje određenu reviziju grane sa najsvežijim kodom u grani i te izmene ubacuje u work copy u kome smo. Dakle, imamo svež trunk, i iz terminala dođemo do njega:

cd /Library/WebServer/Documents/activecollab trunk/activecollab

Nakon toga radimo merge:

svn merge -rXXXX:HEAD "REPOSITORY-URL/activecollab/branches/REL 1.1"

Kada znam da je bilo dosta izmena, obično odradim dry run koji lista izmene koje će napraviti, bez da ih primeni na sam kod. Dosta korisno da vidite koliko će vam glavobolje merge zadati:

svn merge -rXXXX:HEAD --dry-run "REPOSITORY-URL/activecollab/branches/REL 1.1"

3. Pustimo merge komandu da radi posao. Kada merge naleti na konflikt, možete ga razrešiti ili ostaviti razrešenje za kasnije. Iako SVN nudi više opcija ja lično koristim samo tri komande:

p - postpone (razreši kasnije), mf - mine force (razreši koristeći kod iz trunka), tf - their force (razreši koristeći kod iz grane).

4. Commitujemo work copy. Sada kada su sve izmene primenjene i konflikti razrešeni imamo nov, svež i up-to-date trunk.

I za kraj dva saveta. Prvo, često radite merge. Najveća sranja sam imao kada sam puštao da se nakupe meseci izmena. Tada sam morao da odvajam po celo veče samo za merge. Sporo, mučno i traćenje vremena. Drugo, automatizujte proces. Sad ću da sednem i napišem script koji će mi skinuti veći deo merge procesa sa vrata. Razrešavanje konflikata je i dalje nešto što ću morati da nadgledam i ručno rešavam, ali veći deo operacija može da ide automatski.

Vaša iskustva i saveti sa SVN-om i branchevima?

Zgodna organizaciona tehnika za usavršavanje

Pre neki dan sam pisao o jednoj tehnici za usvajanje dobrih navika. Cela priča se može svesti na to da treba da se menja jedna po jedna navika, a ne više odjednom i da se novoj navici posveti 30 dana. Ukoliko se pokaže da se navika ne uklapa u vaš stil života ili da vam ne pomaže, super - odustanete od nje i znate da vam nije radila posao.

Zanimljivo je kada u knjizi koja je prevashodno namenjena organizacijama koje žele da usvoje lean način razmišljanja naletite na tehniku za rešavanje problema i usavršavanje koju odmah možete da primenite i u svakodnevnom životu.

pdca.jpg

Plan-Do-Check-Act (PDCA) je četvorostepeni proces koji se koristi kako bi se došlo do boljeg rešenja određenog problema ili dosegao određeni cilj. Koraci su:

  1. Plan - Definišemo problem i pretpostavimo da bi određeni proces pomogao u rešavanju problema. Zanimljiva tehnika iz "The Hitchhikers Guide to Lean": rečenica formulisana kao "Ako ... očekujem ..." dovoljna je da se pokrije ovaj korak. Na primer: "Ako počnem zdravije da se hranim, očekujem da ću biti zdraviji i da ću manje novca trošiti na hranu" ili pak "Ako počnem da ustajem rano očekujem da ću biti odmorniji, pre završavati posao kako bih imao više vremena da se posvetim drugim stvarima".
  2. Do - Unosimo izmenu na osnovu plana. 30-to dnevna posvećenost iz prethodnog teksta deluje kao dobro odmeren period za većinu izmena koje mi padaju na pamet, ali verujem da za neke složenije stvari treba više vremena.
  3. Check - Nakon vremenskog perioda određenog u Plan koraku merimo ostvarene rezultate.
  4. Act - U ovom koraku gledamo u kakvom su odnosu ostvareni rezultati sa onim što smo očekivali. Da li se osećam zdravije? Odmornije? Da li trošim manje novca na hranu? Ovo je korak gde se najviše uči jer sada pored pretpostavke imamo i stvarne podatke na osnovu kojih možemo da izvučemo neku pouku, vidimo gde se grešilo i kako cela stvar može da se unapredi itd. Usvajaju se delovi koji su doneli rezultate, na greškama se uči i krug se ponavlja.

Proces je iterativan i ponavlja se iznova kako bi se stvar na kojoj radimo dalje usavršavala. Ono što je meni lično zanimljivo je jasno definisanje očekivanja u prvom koraku. Ranije sam pravio niz grešaka tako što sam počinjao izvesne stvari bez jasno definisanog cilja i načina kako da merim da li napredujem, tapkam u mestu ili nazadujem.

Za više informacija: PDCA na Wikipediji. Autor dijagrama: Karn G. Bulsuk.

The Toyota Way - 14 principa upravljanja

the-toyota-way.jpg

Da počnem sa time da je moje iskustvo sa auto-industrijom i proizvodnjom fizičkih proizvoda nikakvo. To je jedan od razloga zašto mi je "The Toyota Way" zapela za oko. Drugi razlog je što sam na više mesta nailazio na lean production, lean software development i slične koncepte, a mnogi navode Toyotu kao firmu koja je otišla najdalje u primeni lean razmišljanja u proizvodnji i poslovanju.

Knjiga se ne bavi alatima, već principima i o tome kako se ti principi uklapaju u priču jednog od najvećih proizvođača automobila današnjice. Iako se u dosta navrata pominju alati i tehnike koje Toyota koristi, autor se njima ne bavi mnogo, već ih samo pominje u kontekstu principa koji opisuje.

"The Toyota Way" počinje tako što ukratko opisuje Toyotu kao kompaniju, njen nastanak i put od male privatne firme do jednog od najvećih proizvođača automobila na planeti. 14 principa upravljanja je navedeno i ukratko opisano odmah na počeku da bi ih autor kasnija poglavlja detaljno objasnio.

Princip 1: Odluke se baziraju u skladu sa dugoročnim planovima i principima, čak i po cenu kratkoročnih finansijskih rezultata. Kompanija treba da nađe sebi svrhu, ponaša se odgovorno i kreira vrednost svojim kupcima, društvu i ekonomiji. Odluke i delovanje se usmerava ka ostvarenju dugoročnih planova, a ne kratkoročnih rezultata.

Na primer, jedan od Toyotinih principa je da ne optušta radnike kada su vremena loša. Sada je prilika da vidimo da li će kompanija biti dosledna ovom principu. U situaciji u kojoj se danas nalazi auto industrija, teško je ne misliti na troškove, pad prodaje, gubitke i smanjenje istih.

Princip 2: Proces treba da bude tok kako bi problemi isplivali. Sirovi materijal prolazi kroz tok i konstantno se transformiše do finalnog proizvoda. Svi koraci od početka do kraja se mogu podeliti na one koji donose i na oni koji ne donose vrednost mušteriji. Potrebno je maksimizovati vrednost, uz stalno smanjenje aktivnosti koje ne dodaju vrednost - "otpada".

Princip 3: Pull sistem se koristi kao mera za sprečavanje jednog od osnovnih otpada - prekomerne proizvodnje. Svaki korak u procesu je mušterija koja "kupuje" materijal od prethodnog koraka. Ideal je pružiti mušteriji ono što joj treba, kada joj to treba i tačno u količini koja joj treba. Ovakav pristup se bazira na pull principu - umesto da prethodni koraci "guraju" materijal i orijentišu se prema svojoj proizvodnji (push), kod pull sistema naredni koraci "povlače" šta i kada im je potrebno od prethodnog koraka.

Između koraka se pravi mali inventar čija je uloga "peglanje" toka, ali se uvek teži smanjenju inventara i što savršenijem toku.

Pošto je ponašanje mušterija nepredvidivo, plan proizvodnje se pravi dnevno kako bi se što brže odgovorili na zahteve i smanjio broj jedinica proizvoda koje mušterije ne žele.

Princip 4: Proizvodnja se ujednačava kako bi mogli da se isporuče predvidivi i konstantni rezultatu. Treba odstraniti preopterećenje ljudi i mašina i ujednačiti proizvodnju. Uvek je bolje konstantno raditi uz optimalno opterećenje, umesto imati neujednačenu proizvodnju gde u nekim trenucima ljudi nemaju šta da rade, dok u drugim ne mogu da stignu da isporuče poručeno. Taiichi Ohno, otac Toyota Production Systema ovo poredi sa basnom o zecu i kornjači.

Princip 5: Potrebno je razviti kulture gde se staje kako bi se rešio problem i kvalitet postigao iz prve. Ogromna prednost toka je da problemi isplivavaju kada jedna od ćelija u toku ima problem. Pošto je u pitanju tok, problem mora biti rešen što pre kako se tok ne bi zaustavio. Takođe mora da bude rešen temeljno kako tok ne bi bio ugrožen u budućnosti.

Koriste se alati za detekciju grešaka i vizuelne kontrole koje nedvosmisleno pokazuju da problem postoji i gde se nalazi vođama timova. Svaki zaposleni ima dozvolu i obavezu da zaustavi proizvodnju ukoliko naiđe na problem.

Ceo tok ne staje odmah jer između koraka postoje male zalihe koje ga peglaju, ali one traju jako kratko tako da problem treba da bude rešen što pre.

Princip 6: Bez standardizacije i predvidivosti procesa nije moguće kreirati tok. Treba koristiti proverene i standardizovane akcije za koje se zna koliko traju kako bi proces davao predvidive rezultate. Bez toga je nemoguće imati tok.

Iskustvo stečeno ponavljanjem izvesne akcije će pokazati najbolje prakse koje treba da postanu standard, ali tu proces ne staje. Treba dozvoliti slobode kako bi radnici mogli da eksperimentišu i unapređuju proces. Unapređenja koja se pokažu kao dobra postaju deo standarda.

Princip 7: Koriste se vizuelne kontrole kako bi se naglasili problemi i brzo komunicirale informacije. Vizuelni alat bi trebao da bude jednostavan i nedvosmisleno pokazuje da trenutna situacija odstupa od standardne. Treba izbegavati alate koji odvlače pažnju ljudi sa mesta na kome se stvaran rad izvršava.

Ljudi većinu informacija primaju vizuelno i Toyota insistira da se informacije tako komuniciraju. Jedan A3 papir sa dosta grafova i samo potrebnim informacija će bolje preneti potrebne informacije nego 50 strana sitno kucanog teksta koje niko ne želi da čita.

Princip 8: Koriste se samo proverene, stabilne tehnologije koje pomažu ljudima i procesima. Tehnologija treba da se koristi kako bi se zaposlenima pomoglo, ne kako bih ih zamenila. Mašina ne ume da uči i nije inovativna. Često je dobra ideja određeni posao raditi ručno pre nego što ga automatizujete kako biste ga bolje razumeli i unapredili.

Nove, nedokazane tehnologije mogu da ugroze tok tako da im treba pristupati sa rezervom i ubacivati ih u proces tek nakon što su se pokazale i zadovoljile testove. Ovo ne znači da ne treba podsticati ljude da isprobavaju nove stvari, već samo da se ne treba zaletati na nove tehnologije i koristiti ih bez detaljnog testiranja i ispitivanja.

Princip 9: Lidere treba razvijati iz sopstvenih redova. Dobar lider treba da razume ono što se radi i da svojim ponašanjem bude uzor ostalim ljudima koji rade u kompaniji. Lider treba da živi i diše kompanijsku kulturu i dobro poznaje procese unutar kompanije.

Autor navodi niz primerga gde su kompanije zapošljavale lidere spolja. Kada takva osoba uđe u kompaniju, često ima viziju gde želi da je odvede, ali ta vizija nije povezana sa kulturom firme i ne pusti uvek korenje.

Princip 10: Ulažite mnogo u razvoj individualaca i timova koji žive i dalje razvijaju kompanijsku kulturu. Kompanijska kultura je bitna na duge staze, a nju čine samo i isključivo ljudi, ne motivacioni posteri okačeni po zidovima. Sama kompanija i kultura treba da podstiču ljude da se razvijaju i napreduju.

Timski rad se uči. Kreiranje timova koje čine stručnjaci iz različitih oblasti pomažu bržem rešavanju problema jer se isti sagledavaju iz više različitih perspektiva. Takođe se smanjuje "otpad" u komunikaciji kada problem rešava više odvojenih specijalizovanih jedinica (npr. stručnjaci za aero-dinamiku, dizajneri i mašinci bi trebalo da rade zajedno na dizajnu novog vozila kako bi kroz direktnu komunikaciju pre došli do boljeg rešenja).

Princip 11: Dobavljače i partnere treba poštovati i motivisati da se razvijaju i unapređuju. Pomoć se pruža kroz podršku, obuku i konstantne izazove. Ukoliko očekujete od partnera da zadovolji vaše visoke standarde i uz to mu pomažete da ih dosegne, pomažete mu da bude bolji. Naravno, očekivanja treba da budu realna i takva da obe strane dobijaju.

Princip 12: Idi na lice mesta da bi spoznao šta je problem i rešio ga. Ovaj princip se zasniva na tome da odluke treba donositi tako što se proces posmatra i na osnovu posmatranja dođe do dubokog razumevanja procesa.

Menadžment ne bi smeo da donosi odluke na osnovu izveštaja, informacija iz treće ruke i pretpostavki, već da ode na "izvor" problema, analizira ga i tamo ga reši, čak i ako to podrazumeva da zasuče rukave i zaprlja ruke.

Princip 13: Odluke se donose sporo, kroz konsenzus i razmatranje što većeg broja alternativa. Sve strane koje odluka pogađa treba da budu uključene u proces odlučivanja kako bi se izbegla situacija da je izmena pomak unazad i čini rad jako teškim pojedinim grupama čija je perspektiva previđena.

Menadžeri intervjuisani u knjizi kažu da je mnogima jako teško da nauče da treba da zastanu i dobro preispitaju alternative pre nego što krenu sa implementacijom ideje. Treba zastati, analizirati alternative i tek kada se odabere najbolji put krenuti sa radom, brzo, temeljno, ali i oprezno.

Princip 14: Kompanija treba neprekidno da uči kroz konstantno unapređenje i osvrtanja na ono što je urađeno. Kada je proces stabilan treba koristiti stalno unapređenje kako bi se neefikasnosti i otpad uvidele u procesu. Kada kompanija koristi minimum inventanra, greške i otpad jako brzo isplivaju i mogu se rešiti.

Znanje treba da ostane u firmi i da nastavi da se razvija. Radno okruženje treba da bude što stabilnije bez velike smene radnika i kroz spora unapređenja. Lideri i naslednici se oprezno biraju i kreiraju dugim radom u kompaniji.

Nakon svakog projekta treba zastati, pogledati urađeno i uvideti greške i propuste. Kada su greške i propusti identifikovani, treba u naredne projekte treba dodati mehanizme koji će pomoći da se iste više ne ponove.

Što se mene lično tiče, stvarno mi je prijalo da pročitam nešto što nema previše veze sa razvojem softvera i ostalim temama koje me pretežno zanimaju, a da je opet moguće povući niz paralela sa našom situacijom. Većina principa je univerzalna i važi kako za malu softversku firmu tako i za giganta koji zapošljava stotine hiljada ljudi širom planete. Sa druge strane, neki principi se baš i ne uklapaju. Male firme koje tek rastu treba da razmišljaju o kulturi koju grade, ali im u tom stadiju verovatno nije bitan trening naslednika.

Najveći problem knjige je što je dosta jednostrana i pristrasna. Ne postoji savršen sistem, nije moguće da Toyota sve radi kako treba i da ostali proizvođači neke stvari ne rešavaju bolje. Perspektive drugih proizvođača, bivših i sadašnjih radnika i saradnika, a ne samo trenutnog menadžmenta su stvari koje nedostaju pa knjiga ima dosta jednostran pristup. Da se razumemo, to je ne čini lošom, ali ostavlja par nepopunjenih rupa i zahteva da se neke stvari uzmu sa rezervom.

ZeroHouse - samoodrživa kuća

Ne gledam TV pa i ne znam šta se tačno dešava, ali čujem od prijatelja da su mnogi radijatori širom Evrope hladni i da se ljudi smrzavaju. Stvarno je sranje kada čujem da je to mnogima pokvarilo Božić, a pokazuje koliko smo zavisni od raznih "mreža", izvora energije i ljudi koji ih kontrolišu.

Sasvim slučajno i potpuno nevezano za ovo priču sa gasom, pre par dana sam seo i gledao šta je sve dostupno od "zelenih" tehnologija u gradnji i proizvodnji energije prosečnim građanima. Jedna od zanimljivijih stvari na koju sam naleteo je ZeroHouse, montažna kuća koja u potpunosti funkcioniše bez priključenja na bilo koju mrežu:

zero-house.jpg

U pitanju je kuća koja nudi oko 65 kvadrata prostora za življenje. Kako bi bila autonomna, kuća ima niz mehanizama koji joj omogućavaju da koristi ono što nam priroda svakodnevno pruža:

  1. Energiju obezbeđuju solarni kolektori montirani na krov. Dovoljne su da obezbede grejanje i osvetljenje, ali i neke osnovne kućne uređaje kao što je TV i frižider. Navodno potpuno napunjene baterije daju autonomiju od do nedelju dana bez sunčeve svetlosti. Kako bi se optimalna temperatura očuvala unutar zidova uz minimum potrošnje energije, cela kuća je jako dobro izolovana najsavremenijim materijalima.
  2. Kuća skuplja kišnicu i koristi je za tehničku vodu (nisam siguran da li se koristi i za piće). Za cirkulaciju vode kroz kuću ne koriste se pumpe, već stara dobra gravitacija.
  3. Organski otpad se reciklira pomoću kompost jedinice koja mikro-organizmima pomaže da rade ono u čemu su dobri - razgrađuju materiju i proizvode đubrivo. Neprijatni mirisi koje ovaj proces proizvodi se ispuštaju kroz otvor na krovu.
  4. Sve je automatizovano i može da se kontroliše pomoću računara. Softver omogućava i hibernaciju sistema kada kuća nije u upotrebi.

Zbog cene od US$300.000+ ova kuća spada u high tech luksuznu robu koju će retki moći i želeti sebi da priušte. Ono što je meni zanimljivo i zbog čega pišem ovaj članak su primenjene tehnologije i koncepti i pametno korišćenje resursa koji su besplatni i dostupni svima - kišnica, solarna energija, gravitacija... Vetar i podzemne vode se takođe mogu iskoristiti za proizvodnju energije.

Dostupan je niz sistema koji omogućavaju kombinaciju mreže i uređaja koji proizvode energiju. Tako je već danas moguće imati kuću koja pruža izvestan stepen autonomije i oslanja se na mrežu samo kada alternativni izvor ne može da pokrije potrošnju.

Problem je što su ovi sistemi još uvek skupi. Vremenom, kako se budu razvijale i kako im cena bude padala, mnoge od ovih tehnologija će postati deo naše svakodnevice. Za sada je zanimljivo posmatrati kako se stvari razvijaju.

Ukoliko vas zanima, više detalja o ZeroHouse konceptu možete naći u ovom članaku na HowStuffWorks.

Navika po navika

Leo Babauta sa Zen Habits kaže da navike treba menjati jednu po jednu, a ne odjednom odlučiti da želiš da "središ svoj život" i probati da guraš dosta izmena istovremeno. Savet je prilično jednostavan - jedna nova, jasno definisana dobra navika u 30 dana.

Treba jasno odrediti šta hoćeš da postigneš i definisati "okidač" - akciju koja prethodi navici. Na primer: "Kada završim sa kupatilom ujutro, oblačim se i idem da trčim". Na ovaj način tačno znaš šta prethodi navici i to služi kao podsetnik. Sama odluka ne sme biti interna, promrmljana sebi u bradu jer se na taj način lako od nje može odstupiti. Recite drugim ljudima šta želite da postignete i obaveštavajte ih o progresu (ovo sa obaveštavanjem mi deluje malo preterano, ali dobro - ko voli nek izvoli).

budilnik.jpg

Navika sa kojom sam počeo ovu godinu je redovno ustajanje. Od 3. januara svako jutro ustajem u isto vreme, bez obzira kada sam legao da spavam.

Ranije sam imao dosta problema sa spavanjem jer mi se često dešavalo da zamenim dan za noć, ali sam to sredio pre oko dve godine uvođenjem jasnog pravila - noć je za spavanje, tačka. Problem koji sada hoću da rešim je malo kasnije ustajanje pošto mi se često dešavalo da ustajem oko 9, max 10. Dok ja dođem k sebi, već je podne...

Letos sam probao da budem radikalan i redovno ustajem u 5. Super je kada ustaneš tako rano - niko ti ne smeta jer svi spavaju, nema ometanja tako da relativno lako ulaziš u flow itd. Problem je što si u 10 uveče desetkovan pa ako neko cima na piće ili odbijaš ili ćeš biti najumornija osoba u društvu koja samo želi da se dočepa kreveta. Status eksperimenta - propao u prvoj nedelji.

Zbog toga ovaj put nešto malo blaže i lakše - svako jutro ustajanje u 7. To vreme je mnogo realnije i do ponoći funkcionišeš skroz OK. Jutros je bio već 6-ti dan ustajem bez ikakvih problema u 7, a "okidač" je alarm na telefonu (neki sintetički, naporan zvuk).

Sledeći mesec ćemo videti nešto novo, možda po pitanju fizičke aktivnosti, zdravije ishrane ili "normalizacije" odnosa prema poslu.

PS: Kada malo bolje razmislim, tokom novembra i decembra sam usvojio jednu finu naviku - redovno čitanje knjiga. Razlog zašto sam ranije malo čitao knjige je zato što nisam imao knjiga koje me zanimaju. To se promenilo od kada sam opet počeo da poručujem literaturu sa Amazona, tako da mi je čitanje postalo deo svakodnevice.

Zanimljivi članci objavljani tokom 2008. godine

Godina se polako bliži kraju. Tokom 2008. sam dosta više vremena posvetio blogu nego ranije i, po mom ličnom mišljenju, tekstovi su ako ne kvalitetniji, a ono bar raznovrsniji, šareniji i češći nego ranije. Zato sam na brzinu proleteo kroz arhivu i izdvojio postove objavljene tokom ove godine za koje smatram da su dovoljno zanimljivi da opet budu pomenuti.

Tehnike

  • Dužina blog teksta - Šta je bolje - kratak ili dugačak članak? Ja sam skroz za kraće varijante - lakše se konzumiraju, a uz to te teraju da budeš precizan i sažet.
  • Negativna emocija, signal za promenu - Jedan od mojih omiljenih postova. Negativne emocije su dobra stvar zato što te navode da spoznaš šta je tačno problem, a time si već korak bliže rešenju.
  • Čitati o produktivnosti nije produktivno - Kratak post i mala istina. Raditi je uvek bolje nego čitati o tome kako raditi efikasnije.
  • Vreme i pažnja - Dva neobnoviva resursa koja imamo i koja treba da štitimo i kako isti utiču na produktivnost.
  • Par saveta za držanje prezentacija - Mislim da su mi tek u Zagrebu stvari legle na mesto što se prezentovanja tiče i ovo su neke beleške posle prezentacije.
  • Ime - važna sitnica - Ovo je sveže, ali je u listi jer mislim da je tema zanimljiva, primenljiva i provereno daje rezultate.

Poslovanje i srodne teme

  • Standard i Pro ili kako sam sebi biti konkurencija - Da li jeftinija verzija ugrožava prodaju skuplje ako prodajete dve verzije proizvoda?
  • Dva razloga zbog kojih je bitno prodavati što pre - Novac i feedback korisnika.
  • Kratko o podršci - Neke kratke beleške o podršci softverskog proizvoda godinu dana nakon što smo počeli to da radimo.
  • Softver po meri i fokus - Da li nuditi prilagođavanje softvera specijalnim potrebama kupca kao uslugu ili se fokusirati samo na razvoj samog proizvoda?
  • Rast kroz edukaciju - Priča o uspešnom projektu jedne američke firme koja je otvorila ogranak koji se bavi edukacijom i pozitivan uticaj koji takav potez može imati na matičnu firmu.
  • The E-Myth Revisited, beleške - E-Myth Revisited definitivno tera na razmišljanje, a ovde su neke moje beleške.
  • Eureka! momenti - Velike stvari se ne dešavaju preko noći, već se dosta dugo kuvaju. Ljudi, a posebno mediji, imaju tu čudno osobinu da nađu tačan trenutak i eureka momenat iako isti možda nikada nije ni postojao.
  • Pravi posao - Rodbina i okruženje često na aktivnosti koje ne podrazumevaju odlazak u neku halu ili kancelariju ujutro i povratak iz iste uveče ne gledaju kao na pravi posao, bez obzira na prihod koji takav posao donosi.
  • Rad vikendom - Radim vikendom zato što to volim... I zato što sam užasno nedisciplinovan po tom pitanju...
  • Social Proof - Jedna od prečica koju naš mozak koristi pri donošenju odluke. Fun stuff!

Programiranje i razvoj

Tech & Geek

  • AirPort Express i Airfoil - Muzike sa računara na sobne zvučnike, bez žica.
  • Front Row na TV-u - Kačenje MacBooka na televizor, mali trik pošto ne radi sve baš kako treba prostim ukopčavanjem kabla.
  • Dva daljunska upravljača - Apple Remote (upravlja kompletnom medijom na računaru) vs Yamaha daljinski (upravlja samo zvučnicima).

Nasumično

Hvala svima na čitanju i strpljenju! Sve najbolje u Novoj Godini!

Ime - važna sitnica

U knjizi "How to Influence People and Win Friends", Dale Carnegie kaže da je ljudima zvuk njihovog imena najlepši zvuk na svet i da treba zapamtiti imena ljudi sa kojima dolazite u kontakt. Pamtiti stvari o ljudima, među kojima je ime prva i osnovna, pomaže u budućim odnosima sa njima jer pokazuje da ste ih slušali i uložili dovoljno energije da te informacije zapamtite. S druge strane, zaboraviti ime je znak nepažnje...

Baš danas mi se desilo da sam pogrešno prekucao ime mušterije sa kojom sam se dopisivao. Sve poruke koje šaljemo počinjemo sa "Hi IME" zato što tako zvuče bolje i ličnije. Ovaj put sam prekucavajući ime napravio grešku. Cela prepiska je bila oko važnije stvari od rasprave o imenima (čudan bug u Internet Exploreru), ali je mušteriji njeno ime očigledno dovoljno bitno da mi je ukazala na grešku u narednoj poruci. Sitnica, ali ma koliko mala bila, ipak pokazuje moju nepažnju.

U obliku u kome se koristi u Srbiji i zemljama u susedstvu, moje ime gomili ljudi, posebno ljudima koji govore engleski, izgleda jako čudno. Transformacije, dodavanje i gutanje slova (Ilia, Ilya, Illija itd) je nešto na šta sam se navikao i na šta više ne obraćam pažnju. Čak sam se toliko navikao da sam bio izuzetno prijatno iznenađen kada ga je čovek iz Britanije sa kojim sam se pre par godina čuo pravilno izgovorio. Na jasan i glasan način je pokazao da se potrudio da vidi kako se to čudno ime izgovara u zemlji odakle sam. Stvarno lep gest oko koga je krenulo prijateljsko čavrljanje iako sam prvi put u životu pričao sa njim.

Kao što rekoh, u pitanju je sitnica, ali sitnica koja pomaže da razgovori počnu i teku prijatnije. U ovom članku je opisano par tehnika za bolje pamćenje imena, a ja ću preneti samo one za koje znam da rade uz obilaženje par čudnih (zamišljanje osobe u drugom okruženju uz ponavljanje njenog imena npr - malo uvrnuto, ali pošto nisam probao neću da pametujem):

  1. Ponovite ime nakon što se osoba sa kojom se upoznajete predstavi - "Zdravo Petre, drago mi je što smo se upoznali"
  2. Upotrebite njeno ime par puta u daljem razgovoru.
  3. Ponekad je dovoljno da zapamtite osobu, ali ne i ime. "Sećam se lika i sećam se da smo pričali pre par meseci na Paliću, ali ne mogu da povežem lik i ime" je dovoljno dobro i nešto na čemu vam ljudi ne mogu zameriti.

I za kraj jedan zanimljiv detalj. Koliko puta vam se desilo da zaboravite nečije ime istog trenutka kada ga je ta osoba rekla pri upoznavanju? Meni gomilu puta. Razlog zašto se to desi je zato što je pri upoznavanju naš fokus na tome kakav ćemo prvi utisak ostaviti, a ne šta druga osoba ima da kaže.

Deda Mraz

santa.jpg

U duhu novogodišnjih praznika, pročitajte ovu zanimljivu priču o Deda Mrazu. U njoj je objašnjeno kako je Deda Mraz poprimio izgled koji danas poznaje ceo svet.

Za stvaranje takve slike su pre svega zaslužne Coca-Cola reklamne kampanje s početka prošlog veka. Coca-Cola, ranije gledanu kao tipično letnje piće, je počela koristiti lik Deda Mraza u kampanja kojima je želela da pokaže da je Coca-Cola piće za svako godišnje doba, ne samo za leto. Pored toga što su u tome uspeli, kreirali su ikonu poznatu skoro svakom čoveku na planeti.

Srećni praznici!

Vista - Boot Camp - Fusion

Pre par dana su nam stigle dve Vista licence, za nove laptope. Za razliku od starih mašina gde su Windows instalacije bile kasične virtualne mašine unutar Mac OS-a, sa novima smo odlučili da idemo na dual boot variajntu.

vista-bootcamp-fusion.jpg

Evo je procedura:

  1. Pokrenete Boot Camp Assistance aplikaciju (nalazi se u /Applications/Utilities) i kažete da želite novu Windows instalaciju. Aplikacija će vam omogućiti da kreirate novu particiju i nakon toga tražiti od vas da ubacite instalacioni disk i restartujete računar.
  2. Računar će se restartovati i ide klasična Windows instalacija (offtopic: da li sam se ja tripujem, ili Vista installer traži mnogo manje informacija od ranijih Windowsa?)
  3. Kada se instalacija završi i ulugujete se sa Windows nalogom, izbacite Windows i ubacite Leopard instalacioni disk koji ste dobili uz računar. Na disku se nalaze svi potrebni drajveri plus Boot Camp Control Panel alat. Ovaj alat vam omogućava da konfigurišete hardver i da restartujete računar tako da se pri sledećem startu pokreće Mac OS (Restart in Mac OS).

Nema cimanja sa više diskova sa drajverima, dodatnim softverom za particionisanje diska itd. Sve što je potrebno je Windows i Leopard instalacioni diskovi i malo vremena.

Veliki smor kod dual boot setupa je to što treba da restartujete računar u drugi OS ako vam treba neki fajl ili program. Takođe, ne možete da koristite paraleleno dva operativna sistema. Proizvođači alata za virtualizaciju su uvideli problem tako da sada alati kao što je VMware Fusion bez problema koriste postojeće Windows particije na disku i mogu da ih podignu kao virtualne mašine.

bootcamp-partition.jpg

I dva mala dodatka za kraj:

  1. Kada palite računar, možete birati particiju sa koje da se bootuje sistem tako što držite pritisnut taster Alt.
  2. Oliver mi reče da Boot Camp može da pravi problema ako je disk već particionisan. Nisam imao slične probleme, ali ipak prenosim - ako se Boot Camp buni, a vi imate više od jedne particije na disku, moguće da je to uzrok problema.

UPDATE: Zašto dual boot, a ne klasična virtualna mašina? Zato što ponekad Windowsu zatrebaju SVI dostupni resursi, kao za partijicu novog Call of Duty-ja na primer :)

call-of-duty.jpg

Leglo virusa

Koje je najveće leglo računarskih virusa? Po mom iskustvu, USB stik prosečnog studenta.

usb-stickjpg

Na njima cirkulišu seminarski, kojekakve skripte i projekti, slike sa prošle brucošijade, zezalice sa kobajagrande.com i ko zna šta sve ne. Pošto su tu samo za brz prenos podataka ljudi ih guraju u svaki računar koji im padne šaka bez ikakvog razmišljanja. O poznavanju rada na računaru i računarskoj sigurnosti većine korisnika ovih spravica da ne pričamo...

Pre koju godinu, kada smo imali više Windows mašina, drugar je uspeo da zarazi 3 mašine u mreži time što je uštekao USB i pustio neki video sa njega na jednoj od njih. Eto posla - par sati čišćenja i drndanja. Nije samo on kriv, greška je bila i do nas pošto Windows nije redovno updateovan i nismo koristili anti-virus softver, ali smo sasvim lepo živeli bez virusa pre nego što je on došao sa svojim "matori, obavezno moraš videti ovaj smešan video sa mog USB-a" videom.

I dalje me prođe blaga jeza kada me drugarica zamoli da joj fajl izrađen u Word 2007 konvertujem u format kompatibilan sa starijim verzijama kako bi mogla da ga odštampa kod nekog rođaka (ili neki sličan scenario) i iz torbice izvuče USB stik. Doduše, više se i ne cimam mnogo zato što Windows gotovo isključivo koristim kao virtualnu mašinu: pokrenem Windows kroz Fusion, kreiram snapshot virutalne mašine pre nego što uštekam USB, uradim šta imam i revertujem na snapshot kada završim. I drugarica happy, i živci na mestu...

Ipak, padnu mi na pamet stari dani i to da većina ljudi samo gura ta čuda u koji god računar vidi, bez da imaju imalo pojma kakvog sve đubra ima na njima. Ne možeš ih kriviti za to, računar im je samo alatka da završe posao i nema potrebe da se previše cimaju sa njima, ali je i dalje za neverovati kakav ršum mogu da ostave na perfektno čistoj mašini samo time što su ubacili USB da ortaku pokažu slike sa mora.

Knjige sa Amazona, drugi deo

Moje prethodno iskustvo sa poručivanjem knjiga sa Amazona nije baš bilo naročito prijatno. Za tri knjige koje su sa troškovima dostave koštale $100 morao sam da platim još dodatnih 8300 dinara za carinu, špediterkse usluge i koješta slično. Kasnije mi je u komentarima napomenuto da je to zato što sam odabrao skuplji metod dostave, preko kurirske službe. Par dana kasnije sam poručio još jednu turu knjiga, isto kao pravno lice, ali ovaj put uz najjeftiniju dostavu. Knjige su stigle za dve nedelje bez ikakvih dodatnih troškova, čak ni carine iako je ukupna vrednost paketa (4 knjige + dostava) bila $85.

Eto, sada mogu i da potvrdim da nema špediterskih troškova ukoliko se obiđe kurirska služba kao metod dostave. Za carinu stvarno ne znam, ali po ranijim iskustvima mi se čini da zavisi kako ti se zalomi - nekada je obračunaju, nekada ne.

Hvala za komentare na prethodni post - da ih nije bilo ne bih opet poručio knjige i širio bih dezinformacije da se špediterska služba i dalje ugrađuje u dostavu porudžbina sa Amazona.

amazon.jpg

Recenziranje knjiga na blogu

Jedno vreme sam bio prepisan na The Simple Dollar blog, ali sam nakon par nedelja skontao da me novi tekstovi baš i ne privlače previše pa sam prestao da ga pratim. To naravno ne znači da je blog loš, samo da nisam u fazi da me zanimaju teme koje obrađuje dovoljno da bih ga redovno pratio. S vremena na vreme ipak odem i procunjam po sajtu jer znam da ima tona kvalitetnog sadržaja i uvek naletim na nešto zanimljivo.

Danas sam malo prošao kroz sekciju gde čovek recenzira knjige. Uglavnom piše o knjigama o finansijama (zanimljiva tema zbog cele ove priče o recesiji i razlozima zašto je do nje došlo), ali tu su i recenzije self improvement knjiga, knjiga o preduzetništvu, kreativnosti i srodnim temema.

Pored samih recenzija, ono što mi se učinilo jako zanimljivim je način na koji čovek recenzira knjige. Uglavnom je to tekst (ili serija tekstova) koji prate sledeće korake:

  1. Uvod - o autoru, knjizi, temi koja se pokriva i cilju koji knjiga želi da postigne.
  2. Šetnja kroz svako poglavlje uz kratak osvrt na najzanimljivije ideje iz tog poglavlja.
  3. Par finalnih komentara uz autorov odgovor na "Da li vredi kupiti ovu knjigu?" pitanje.

Pošto u zadnje vreme čitam dosta više nego ranije, pali mi je na pamet u par navrata da pišem o knjigama koje čitam, ali me uvek odvraća ideja da će se ti tekstovi svoditi samo na kratak opis knjige i prepiruku u fazonu - "Da, vredi uloženog vremena i ako vas interesuje oblast X obavezno pročitajte ovu knjigu". Može mnogo bolje...

Često je bolje usvojiti proveren pristup koji se već dobro pokazao nego kretati na svoju ruku pa metodom uzaludnog pokušaja tražiti nešto svoje što radi.

Versions

Nakon višemesečne javne bete, nedavno je objavljen Versions 1.0, novi grafički interfejs za rad sa Subversionom za Mac OS. Par dana posle Versions je postao i zvaničan SVN klijent u firmi zamenivši stari dobri SvnX, pre svega zahvaljujući Godži. Iscimao se čovek da nas sve odreda prebaci :)

Kao što rekoh, pre Versions svi smo koristili SvnX. SvnX je besplatan, lepo radi posao, ali mu je interfejs dosta čudan dok se ne naviknete, ponajviše zato što koristi prozor za svaki bitniji alat. Kada radite prost update na primer, verovatno ćete imati otvorena 3 prozora - Work Copies i Repositories koji su otvoreni po defaultu i prozor sa informacijama o samom Work Copyju kroz koji radite update. Mnogo, posebno ako dosta koristite ekspoze gde svaki nepotreban prozor samo pravi nered.

versions.png

Za razliku od njega, Versions nudi lep, klasičan single window interfejs na koji smo uglavnom navikli. Mogućnosti su standardne za alate ove vrste - tu je manje više sve što vam treba da biste radili sa work copyjima, repository browser koji omogućava direktan rad sa fajlovima unutar repositoryja, bez potrebe za work copyjem itd. Koliko sam imao prilike da primetim u zadnjih par nedelja korišćenja, Versions ne nudi ništa revolucionarno novo, ali je izvedba vrhunska što je sasvim dovoljno da vas navuče.

Evo par stvari koje se meni izuzetno sviđaju:

  1. Kada gledate listu izmenjenih fajlova u work copyju, ne dobijete flat listu već tačno vidite izmene u strukturi projekta.
  2. U bookmarks sekciji, Versions prikazuje broj modifikovanih fajlova (žuti mehurić) u samom work copyju i broj izmenjenih fajlova na serveru (plavi mehurić). Ovo jasno i glasno kaže da je neko commitovao izmene i da bi verovatno trebali da odradite update.
  3. Inspector olakšava rad sa svojstvima fajlova i foldera. Posebno je jednostavan ignore, nešto za šta sam ranije koristio komandnu liniju.
  4. Postoji niz alata koji se mogu koristiti za pregled diffova (FileMerge, TextWrangler itd). Versions vam omogućava da izaberete alata koji vam najviše odgovara.

Većih zamerki stvarno nemam, valjda zato što sam uz SvnX navikao da neke stvari kao što su konflikti i merge brancheva rešavam ručno... Voleo bih kada bi Versions imao alat koji olakšava te operacije, ali mogu da živim bez njega.

Najtoplija preporuka ekipi koja svakodnevno koristi SVN i treba joj dobro grafičko okruženje za rad sa istim. Versions je komercijalan alat i košta 39EUR.

Rast kroz edukaciju

Večeras samo kratko - evo je jedna zanimljiva priča na koju sam nalateo u knjizi Small Giants.

U određenom trenutku u svom razvoju, jedna od 14 firmi koje knjiga opisuje je odlučila da otvori ogranak koji se bavi edukacijom. Ogranak je imao svoje ljude i svoje resurse, ali ono zašto je bio izuzetno bitan za kompaniju je zato što su vlasnici i iskusniji ljudi iz firme spremali seminare iz oblasti za koje su bili stručni, dok su te iste seminare pohađali, pored ljudi van firme, i mnogi ljudi zaposleni u njoj. Kompanija ih je, naravno, ohrabrivala u tome.

Cela priča je apsolutni win-win za kompaniju:

  1. Zaposleni su konstatno bili izloženi novim idejama, novim veštinama, novim znanjima koje su im pomagale kako u ličnom rastu tako i na samom poslu. Pored toga, ulaganje u rast zaposlenih pokazuje da je firmi stalo do njih i da za nju oni nisu samo krpa koju će iskoristiti i odbaciti.
  2. Osobe koje su spremale materijal su morale da razmišljaju znatno dublje o stvarima koje obrađuju kako bi mogli da ih prenesu, da sistematizuju i iznova preispituju svoje znanje i spreme ga u formi pogodnoj za "distribuciju" (predavanje, knjige itd).
  3. Vremenom se ovaj materijal i znanja gomilali i usavršavali. Nakon par godina vrednost cele priče je dobrano narasla, onako kako samo s dugim ulaganjem to može da se desi. U pitanju je profitabilna jedinica koju konkurencija teško može da kopira.

Opet se provlači priča o sistematizaciji i definisanju najboljih praksi (vidite neke od mojih beleški o idejama izloženim u "The E-Myth Revisited"), o ulaganju u zaposlene i njihovo obrazovanje, o postojanju dela koji se brini edukacijom unutar same firme (overite priču vezanu za Pixar University), o edukaciji kao jednom od najboljih metoda za promociju (pogledajte ovaj video) itd.

Pixar i nastavci

Volim Pixarove filmove, ali mi je Pixar zanimljiv i kao kompanija, uglavnom zbog neholivudskog pristupa. Krenuo sam da nađem više informacija o njihovom studiju (samoj zgradi da budem precizniji - don't ask :) ), ali, kao što to obično biva kada tražim nešto određeno, zalutao sam na skroz drugu stranu...

Meni su definitivno omiljeni WALL-E, The Incredibles i Finding Nemo. Kao fan, voleo bih da vidim nastavke tih filmova ili filmove smeštene u isti svet, ne nužno nastavke priča iz postojećih filmova. I tu ide priča o Pixaru i nastavcima...

Pixar je do sada izbacio samo jedan nastavak (Toy Story 2) i to gotovo slučajno. Naime, Disney je naručio 60-to minutni film koji će ići direktno "na kioske", bez prikazivanja u bioskopu (straight to video). Kada su videli kako cela stvar napreduje odlučili su da više invesitraju u film i naprave pravi nastavak vredan bioskopa.

I tako smo dobili Toy Story 2. Na osnovu ove priče bi se moglo zaključiti da Pixar gura jednu po jednu priču, bez nastavaka. To je možda važilo do sada, ali videh da su u pripremi još dva nastavka: Toy Story 3 planiran za 2010. i Cars 2 planiran za 2011.

Zanimljiv detalj za Toy Story 3 je da na njemu nije od početka radio Pixar, već drugi animation studio unutar Disneya. Više detalja na Toy Story 3 stranici na Wikipediji.

I tako... Pixar nas svake godine počasti zabavnim filmom (pre par meseci je išao WALL-E, a u maju 2009. izlazi Up), a kako stvari stoje, možda ćemo videti i neke od starih junaka u novim pustolovinama.

pixar.jpg