Moj stav o SEO

U zadnje vreme ne viđam previše SEO priča, saveta i čuda. Možda je to zato što ne zujim po web dev forumima i što sam prilično isfiltrirao blogove koje pratim, a možda je i zato što se napokon prašina (ili mulj?) oko SEO smirila. Uostalom, nije ni bitno zašto sve manje nalećem na slične članke i teme. Ionako imam već izgrađen stav prema svemu tome i sumnjam da i jedan novi tekst ili guru mogu da ga promene.

Suština mog pogleda na celu priču je da SEO treba ignorisati. Pozicija na pretraživačima je rezultat nečega dobrog što radite, a ne nešto što treba da izmanipulišete. Stvari kao što je dobra tehnička realizacija sajta, čisti linkovi, pravilan odabir ključnih reči itd pomažu, ali definitivno ne dovoljno ako ono na čemu radite nije vredno nečije pažnje.

Dobar proizvod i usluga je ono što će (vremenom) dovesti do dobre pozicije na pretraživačima. Sve ostalo je po meni jalov posao i prazna priča (od koje neki konsultatni lepo žive, ali opet…).

Napomena: Ovaj post je stari draft iz 2010. Moj stav se u međuvremenu nije promenio, tako da sam ga na brzinu osvežio i objavio.

SEO SPAM

SPAM

Već sam se navikao na mailove gde se guraju kojekakvi preparati, popusti, oprema, OEM softver i koješta još, ali u zadnje vreme su sve učestaliji mailovi koje šalju SEO agencije sa ponudama za svoje usluge. U početku sam ih, ne znajući koliko će sličnih mailova stizati, trpao u Business Inquiry kategoriju, ali od danas svi idu odmah pod SPAM.

Razlika u odnosu na ostali SPAM je što neki stvarno "odrade domaći" (tj. softver koji koriste za slanje mailova i odradi nešto korisno pre nego što ih pošalje). Na primer, pre neki dan sam primio mail u kome agencija reklamira svoje SEO usluge, a email je sadržao listu ključnih reči (izvučenu sa naše naslovne strane), kao i pozicije našeg sajta za te ključne reči. Pošto ja nikada ne obraćam pažnju na to, i iskreno ne znam kako smo stvarno pozicionirani na pretraživačima, ovaj poruka mi je donekle bila i informativna. Što se mene tiče, mogu je i svake nedelje slati :)

Kako god, nemamo nameru da sarađujemo sa SEO agencijama (ikad!), a od danas ovakve poruke markiram kao SPAM. Mislim da će našem SPAM filteru trebati koji dan i koja porukica da počne sam da konta ovakve mailove kao SPAM, a onda će me moj softver štiti od gluposti kojima me nečiji tuđi zatrpava.

 

Viral kampanje i manipulacija sistemom

Gledam prethodni post i pade mi na pamet komentar koji je prijatelj postavio na note o tom postu na Facebooku:

haha Ilija, jel ovo neki viral experiment :)

Komentar je zezanje, naravno, ali zar smo dotle došli da na sve što je malo off, čudno, smešno i što želiš da proslediš nekim prijateljima posumnjaš da je konstruisana viral varijanta ili eksperiment? Ne govorim za primer gore pošto je samo povod za ovaj post, već uopšte na našu online svakodnevicu.

Ukoliko niste upoznati sa viralom kao pojmom, u pitanju je pojava kada se poruka prenosi kao virus gde svaka osoba u lancu "zarazi" par drugih ljudi prosleđujući im poruku. U suštini, viral je potpuno prirodna pojava - svi delimo sa prijateljima stvari koje nam se čine zanimljivim i ako se njima učine zanimljivim, oni će širiti dalje.

Vidim neki čudan pattern u situacijama kada ljudi shvate kako neka prirodna pojava ili sistem funkcionišu i na osnovu tog znanja rade kako bi izmanipulisali sistem. Evo par primera:

  1. Viral marketing - kampanje pravljene kako bi se postigao viralni efekat. "Viral s predumišljajem" ubija nešto najvrednije kod ove pojave - spontanost.
  2. SEO - trikovi za manipulaciju pretraživačem kako bi se doveo saobraćaj na sajt iako verovatno postoje drugi izvori sa znatno kvlaitetnijim sadržajem za zadati upit.
  3. Prodaja - trikovi kako bi se došlo do prodaje, čak i u situacijama kada kupcu roba ili usluga nisu potrebni. "Neću žvaku, hoću kusur!" kao jedna od naivnijih varijanti na primer.

Iako postoje ove "ekstremne" varijante gde se smišljeno radi sa ciljem da se sistem izmanipuliše zarad lične koristi, nema ničeg lošeg u razumevanju kako nešto funkcioniše. To je osnov napretka i ugrubo ga mogu opisati ovakvim grafikonom:

manipulacija.png

Počinjemo sa time što ne razumemo pojavu. Posmatranjem uviđamo neke pravilnosti u sistemu. Na osnovu te spoznaje, unapređujemo sopstveno ponašanje kako bismo dobili bolje rezultate za isti trud. Vraćamo se na posmatranje i gledamo kako su izmene koje smo uneli deluju, pa opet učimo, optimizujemo i tako u krug. Još jedan potpuno prirodan proces koji ljudi koriste oduvek...

Između optimizacije i manipulacije nema jasne granice, ali mislim da se može povući u onom trenutku kada optimizacija više ne radi u interesu sistema. Primera radi, tako urediti prodaju da kupac na najlakši mogući način dođe do potrebnih informacija o proizvodima i pazari nešto što mu život čini lakšim je dobro, ali prodati nešto što mu ne treba koriseći neki od trgovačkih trikova nije.

Nema ništa loše u razumevanju kako stvari funkcionišu i prilagođavanju na osnovu toga znanja. Problem nastaje kada se znanje iskoristi protivno intersima sistema i/ili strana uključenih u njega. Razumevanje sistema, uključenih strana i igranje tako da se svima donosi vrednost garantuje dobre rezultate bez ikakvih trikova.

PS: Čak i ako vidite nekog da napreduje brže od vas zato što igra prljavo, znajte da to neće ići doveka i da takvo ponašanje nije održivo. Većina sistema ima ugrađene odbrambene mehanizme tako da će ta osoba ili morati da spusti loptu pre nego što bude prekasno ili će lupiti glavom u zid. Ali to je druga priča...

Nerviraju me...

SEO eksperti. Da je sreće i zdravlja ne bi ni postojali. Postoji par čisto tehničkih pravila kojima možete učiniti sadržaj dostupnijim mašinama (kvalitetan markup, smisleni URL-ovi i tako dalje), ali bi po mom mišljenju tu trebalo stvari da stanu. Sve preko toga je varanje sistema koji je napravljen da pomogne običnim ljudima, ne da vama zaradi pare. Stvari treba optimizovati za ljude, ne za pretraživanje jer će pretraživači gotovo uvek naći stvari vredne pažnje. Kvalitetan proizvod, usluga ili sadržaj su definitivno najbolji način da privučete ljude na svoj sajt. Sve ostalo nema smisla i ide mi strašno na živce.

Kao što rekoh, SEO eksperti ne bi trebalo da postoje kao kategorija web profesionalaca.