S vremena na vreme organizatori lokalnih konferencija i skupova budu dovoljno ludi pa me pozovu da održim prezentaciju. Predavanje mi baš i nije strogo vezano za posao tako da to radim relativno retko - 2, 3 puta godišnje. Uvek se između tih prezentacija desi gomila stvari tako da ne mogu nikada da koristim stari materijal. Ne sećam se da sam i jednom dva puta ispričao istu prezentaciju...
Suočen sa time da uvek pričam nove priče uz blage varijacije i činjenicom da nikada u životu nisam imao formalan trening koji bi me spremio za javne nastupe morao sam malo da se dovijam i mnogo da učim. U ovom tekstu ću navesti par saveta koji mi pomažu da spremim i održim prezentacije, a da se ne bunim previše i da sve izgleda što prirodnije i tečnije. Prvo jedan slajd iz prezentacije koju sam u maju držao u Zagrebu kao primer svega o čemu ću dalje pričati:
Minimum teksta na slajdovima
Neki ljudi su baš opsednuti natrpavanje teksta, slika pa čak i videa na svoje slajdove. Ja se držim varijante da su slajdovi tu samo kao pomoć. Pravim ih tako oni zahtevaju minimum pažnje. Malo teksta da ih publika brzo preleti, slike ako baš moraju, 0 animacija i efekata sa tekstom.
Ono što ću da pričam u narednih 5 minuta ljudi pročitaju u prvih 30 sekundi i dalje slušaju (ili spavaju). Nema ništa na slajdovima što bi im odvlačilo pažnju u sred priče.
Priča je ono što su došli da čuju, a ne da se dive mojim literalnim sposobnostima i animacijama između stavki prezentacije.
Naznačite šta je na sledećem slajdu
Prost trik koji sam prvi put koristio na Web.Startu u Zagrebu. Ranije sam imao problem sa stankom između slajdova. Pošto su prezentacije nove dešavalo mi se da ne znam šta je tačno sledeće. Tada sam morao da stanem, prebacim na sledeći slajd, vidim šta ide dalje i tek onda nastavim. Tu je bila nezgodna stanka u fazonu:
"Ummmmm..." - click - "Aha! Kada počnete da prodajete onda blabla"
Ovo "Ummmmm..." - click - "Aha!" treba da bude izbačeno. Rešenje je da dodate nešto kratko na dno slajda što će vam jasno reći šta je sledeće i omogućiti vam da ispričate priču koja "lepi" dva slajda. Nema pauze - sve je čista priča i lak prelaz bez stanke.
Ispričajte prezentaciju bar 3 puta
Jedini način da vaša priča zvuči dobro pred publikom je da ste je već par puta pričali. Naglas, tako da ste čuli svoje reči! Ništa ne zvuči bolje od dobro spremljene prezentacije. S druge strane ništa ne zvuči tako loše kao osobe koja je po prvi put izgovara (možda Jelena Karleuša, ali nećemo o tome).
Zato se zavucite u kupatilo (podrum, tavan, šta god vam odgovara) i ispričajte svoju prezentaciju 3 puta, od početka do kraja. Mnogo lakše ćete se osećati kada izađete pred publiku, vaša priča će biti tečnija, a vi izgledati i zvučati mnogo bolje.
I naravno - imajte nešto zanimljivo da ispričate. Ljude ne zanimaju stvari koje mogu da nađu na Wikipediji ili u arhivi sajtova kao što je SitePoint. Iznesite zanimljive brojeve, ubacite neke zanimljive anegodote, budite iskreni i uvek izaberite temu do koje vam je stalo. Tada neće biti nikakvih problema...