Potvrda identitata kreditnom karticom

Goran Aničić je upravo objavio vest da Microsoft Office Live ulazi u beta fazu testiranja. Iako prilično zanimljiva vest za sve koji prate razvoj weba meni je u Goranovom teksu za oko zapela jedna druga stvar. Jedna od zanimljivosti je da se Microsoft odlučio da se pri registraciji zahtevaju podaci o korisnikovoj kreditnoj kartici (na šta je Goran odreagova sa znakom čuđenja sa naznakom da su ti podaci potrebni čak i za besplatan paket usluga). Ovaj korak se meni ne čini nimalo čudnim. Čak ga smatram izuzetno pametan i proračunatim. Vlasnicima komercijalne web aplikacije ovakva odluka pruža mnogo više korisi nego štete. Idemo redom:

  • Nema mnogo laganja – Podatke o kreditnoj kartici nije lako lažirati jer se banke bar malo potrude da podaci o vlasniku same kartice budu ispravni prilikom izdavanja. Uz današnje sisteme gde se do računa i kartice dolazi za par (desetina) minuta i uz minimalnu proveru identiteta (dovoljna je lična karta) i ovaj sistem je moguće obići i proslediti lažne podatke, ali ovaj slučaj je više statistička greška nego pravilo.
  • Korisnik je dovoljno zainteresovan za servis – Većina ljudi ne voli da ostavlja podatke o kreditnim karticama na sve strane. Samim tim što je čovek uneo te podatke pri registraciji pokazuje da je bar malo zainteresovan za sam servis. U slučaju besplatnih varijanti gde se od korisnika zahteva samo email adresa često se dešava da se ljudi registruju čisto da bi videli šta servis pruža i otišli nakon 15 minuta.
  • Korisnik je u stanju da plati usluge – Unevši podatke o svojoj kartici korisnik je potvrdio da postoje sve tehničke mogućnosti (ispravna kartica) za naplatu postojećih ili dodatnih usluga.
  • Štede se sistemski resursi – Iz druge i treće stavke se vidi da će sistemu imati pristup samo ljudi koju su zainteresovani za njega i u stanju su da plaćaju usluge servisa. Time se jednostavno obezbeđuje da se sistemski resursi ne raspaju na nepotrebne naloge koje se na kraju neće isplatiti. Primer toga šta se može desiti sa popularnim servisom kod koga je broj korisnika narastao preko mere koju serveri mogu da izdrže je nedavno lansiranje Google Analytics servisa. To su sigurno bilo jako zanimljivi dani za sve ljude uključene u taj projekat.

Istina je da će određen deo ljudi ostati uskraćen za mogućnost korišćenja servisa jer ne poseduje kreditnu karticu, ali koliki je taj procenat u odnosu na ciljnu grupu? Najverovatnije toliko mali da ga kompanija kao što je Microsoft zanemaruje.