Jedno od pravila kojim se vodimo kada komuniciramo sa kupcima, kako potencijalnim, tako i onim koji su već kupili licencu, je da ne pričamo o mogućnostima koje spremamo za buduće verzije activeCollaba. Ovo pravilo može ponekad biti nezgodno i dovesti do nategnutih razgovora:
- Ponekad kupac zahteva informacije o tome da li će određena stvar biti dodata kako bi znao da li da sam razvija ili da se strpi do verzije kada će ta mogućnost biti dodata.
- Desi se da kupac zauzme malo agresivniji stav pozivajući se na to da ima pravo da zna kuda će se kretati alat koji je platio i da bez tih informacija ne može ništa da planira.
- Ljudi generalno vole da znaju šta će se desiti u budućnosti i kuda ceo projekat ide. Mislim da su za ovo pomalo uvrnuto osećanje pre svega zaslužna radoznalost, želja da alat koji koriste bude bolji i želja da se pomogne.
Bez obzira koliko ovakvih situacija i diskusija rešili, svaki sličan konflikt je težak na svoj način. Za razliku od situacije kada je kupac frustriran zato što nešto ne radi gde vi možete da rešite problem i time pokrijete slučaj, ovde vi ne možete da ponudite rešenje ako želite da ostanete dosledni pravilu. Sve što možete je da na ovaj ili onaj način gurate svoje (diplomatski, naravno - drčnim stavom ćete samo napraviti još veću gužvu).
Problemi koje prate to pravilo su jedno, ali ono što je znatno bitnije su razlozi za njegovo uvođenje:
- Ljudi vole da pričaju. Ima nešto primamljivo u apstraktnim diskusijama pa su ljudi u stanju da sanjaju i muljaju priču do besvesti umesto da sednu i rade.
- Nije isto pričati i cveće brati. Bez obzira koliko vremena proveli diskutujući o nečemu, tek kada se latite editora i krenete to da pravite videćete koji su stvarno izazovi pred vama.
- Neki od tih izazova mogu kompletno da vam promeni pogled na problem, čak toliko da odlučite da isti nije vredan vaše pažnje i da ceo poduhvat dropujete. Ajd onda izađi kupcima pred oči...
- Ljudi će uglavnom diskusiju shvatiti kao obećanje i očekivati da isporučite rešenje o kome se pričalo. Poseban belaj je da neko kupi vaš proizvod na osnovu takve diskusije, a vi odlučite da ne želite da dodate mogućnost ili se vaša implementacija razlikuje od onoga što je kupac imao u glavi čitajući diskusiju.
- Treba uvek da imate otvorene opcije. Nema ništa gore od pritiska ili obaveze da dodate nešto što ne smatrate dobrim samo zbog olako datog obećanja. Plus time štetite i svom proizvodu jer dodajete nešto što ne smatrate da bi trebao da bude deo istog.
- "Underpromise, overdeliver" mantra je jedna od najboljih koju možete da usvojite u bilo kom poslu. Preteranom diskusijom i sanjanjem o budućim mogućnostima zajedno sa svojim mušterijama nikada nećete moći da se ponašate u skladu sa njom.
- Detaljna diskusija o određenoj mogućnosti može da vam poremeti fokus. U vašoj glavi su najznačajniji oni problemima kojima se mozak u tom trenutku bavi iako pored njih možda postoji niz drugih dosta značajnijih problema čijim rešavanjem ćete postići znatno bolje rezultate na duže staze.
Slične diskusije imaju i svoje prednosti, pre svega to da se istim može doći do nekih zanimljivih ideja. Problem je što te ideje same po sebi nisu dovoljan razlog da biste trošili vreme i kupili negativne poene kod kupaca ukoliko se predomislite.
Ovaj tekst se već odužio tako da ću da prekinem ovde. Ovih dana ide i dodatak gde ću opisati jednostavan pristupu koji koristimo i koji se u našem konkretnom slučaju pokazao kao dobar.