Diskusije o budućnim mogućnostima

Jedno od pravila kojim se vodimo kada komuniciramo sa kupcima, kako potencijalnim, tako i onim koji su već kupili licencu, je da ne pričamo o mogućnostima koje spremamo za buduće verzije activeCollaba. Ovo pravilo može ponekad biti nezgodno i dovesti do nategnutih razgovora:

  1. Ponekad kupac zahteva informacije o tome da li će određena stvar biti dodata kako bi znao da li da sam razvija ili da se strpi do verzije kada će ta mogućnost biti dodata.
  2. Desi se da kupac zauzme malo agresivniji stav pozivajući se na to da ima pravo da zna kuda će se kretati alat koji je platio i da bez tih informacija ne može ništa da planira.
  3. Ljudi generalno vole da znaju šta će se desiti u budućnosti i kuda ceo projekat ide. Mislim da su za ovo pomalo uvrnuto osećanje pre svega zaslužna radoznalost, želja da alat koji koriste bude bolji i želja da se pomogne.

Bez obzira koliko ovakvih situacija i diskusija rešili, svaki sličan konflikt je težak na svoj način. Za razliku od situacije kada je kupac frustriran zato što nešto ne radi gde vi možete da rešite problem i time pokrijete slučaj, ovde vi ne možete da ponudite rešenje ako želite da ostanete dosledni pravilu. Sve što možete je da na ovaj ili onaj način gurate svoje (diplomatski, naravno - drčnim stavom ćete samo napraviti još veću gužvu).

silence.jpg

Problemi koje prate to pravilo su jedno, ali ono što je znatno bitnije su razlozi za njegovo uvođenje:

  1. Ljudi vole da pričaju. Ima nešto primamljivo u apstraktnim diskusijama pa su ljudi u stanju da sanjaju i muljaju priču do besvesti umesto da sednu i rade.
  2. Nije isto pričati i cveće brati. Bez obzira koliko vremena proveli diskutujući o nečemu, tek kada se latite editora i krenete to da pravite videćete koji su stvarno izazovi pred vama.
  3. Neki od tih izazova mogu kompletno da vam promeni pogled na problem, čak toliko da odlučite da isti nije vredan vaše pažnje i da ceo poduhvat dropujete. Ajd onda izađi kupcima pred oči...
  4. Ljudi će uglavnom diskusiju shvatiti kao obećanje i očekivati da isporučite rešenje o kome se pričalo. Poseban belaj je da neko kupi vaš proizvod na osnovu takve diskusije, a vi odlučite da ne želite da dodate mogućnost ili se vaša implementacija razlikuje od onoga što je kupac imao u glavi čitajući diskusiju.
  5. Treba uvek da imate otvorene opcije. Nema ništa gore od pritiska ili obaveze da dodate nešto što ne smatrate dobrim samo zbog olako datog obećanja. Plus time štetite i svom proizvodu jer dodajete nešto što ne smatrate da bi trebao da bude deo istog.
  6. "Underpromise, overdeliver" mantra je jedna od najboljih koju možete da usvojite u bilo kom poslu. Preteranom diskusijom i sanjanjem o budućim mogućnostima zajedno sa svojim mušterijama nikada nećete moći da se ponašate u skladu sa njom.
  7. Detaljna diskusija o određenoj mogućnosti može da vam poremeti fokus. U vašoj glavi su najznačajniji oni problemima kojima se mozak u tom trenutku bavi iako pored njih možda postoji niz drugih dosta značajnijih problema čijim rešavanjem ćete postići znatno bolje rezultate na duže staze.

Slične diskusije imaju i svoje prednosti, pre svega to da se istim može doći do nekih zanimljivih ideja. Problem je što te ideje same po sebi nisu dovoljan razlog da biste trošili vreme i kupili negativne poene kod kupaca ukoliko se predomislite.

Ovaj tekst se već odužio tako da ću da prekinem ovde. Ovih dana ide i dodatak gde ću opisati jednostavan pristupu koji koristimo i koji se u našem konkretnom slučaju pokazao kao dobar.