5 puta pitaj "Zašto?"

Five Why's je tehnika kojom se kroz postavljanje niza pitanja došlo do osnove problema. Umesto da se problem razmatra i rešava samo u "prvom sloju", traži se njegov "koren" i tu rešava.

root.jpg

Na primer, požali vam se zaposleni da mu računar radi jako sporo.

  1. Zašto računar radi jako sporo? Zato što su zaposleni uspeli da "pokupe" nešto na internetu.
  2. Zašto je računar zaražen? Zato što koristimo staru, nezakrpljenu verziju Windowsa i anti-virus programa.
  3. Zašto Windows nije zakrpljen i zašto anti-virus nema sveže definicije? Zato što nemamo legalne kopije softvera koji koristimo, pa nemamo jednostavan i automatizovan način da dođemo do zakrpa i novih definicija.
  4. Zašto imamo nelegalan softver? Zato što smo hteli tu da skrešemo troškove i uštedimo.
  5. Zašto smo odlučili da ušteda bude na softveru? Zato što nismo shvatili koji nam je IT bitan u poslovanju i kakve probleme možemo imati kada računari prestanu da rade kako treba i samo frustiraju zaposlene i loše utiču na njihovu produktivnost.

Ovo je dosta karikiran primer, ali dobro ilustruje samu tehniku. Čišćenje tog jednog računara će rešiti problem tada, ali se isti može vratiti već kroz par dana tako da to u stvari i nije neko rešenje. Pravo rešenje je da firma ozbiljno shvati koliko su joj računari bitni u poslovanju i uozbilji se po tom pitanju - legalizuje softver, konfiguriše sisteme da ne može svako da instalira kojekakvo đubre sa interneta, edukuje zaposlene itd.

Rešavanjem "korena" ne se rešava samo problem od koga smo krenuli, već i niz drugih problema koji "rastu" iz tog korena.

Five Why's tehnika mi je pala na pamet kada sam gledao slajdove "Customer Development Engineering" prezentacije koju je Berislav pomenuo u komentaru na "Oglas za posao" post. Dodatak u prezentaciji je da taj tim dodaje jedno "Zašto?" - "Zašto naš sistem za prevenciju problema nije uspeo da spreči pojavu ovog problema?" Pored samog problema i njegovog korena, ovim pristupom se gradi i pouzdan sistem za prevenciju pojave problema što vidim kao dosta isplativu praksu na duže staze.

Naravno, i jedna i druga tehnika su samo alati i funkcionišu samo ako ih ljudi dispciplinovano koriste. Izgraditi takvu kulturu je znatno veći izazov od usvajanja super cool tehnike o kojoj ste čitali u nekoj knjizi ili na nekom blogu...