Ekonomija besplatnog

Pre neki dan, nakon kratke diskusije o budućnosti activeCollaba jedan prijatelj me je uputio na ovaj tekst. Tekst se bavi "ekonomijom besplatnog" i objašnjava kako iskoristiti Besplatno kako bi povećao vrednost, prodaju i profit. Pravila igre su jednostavna:

  1. Uzmi ono što nudiš i rasturi ga na delove;
  2. Skloni delove koji izdvajaju tvoju ponudu i čine je posebnom na stranu, a ostalo skupi na jednu gomilu i ponudi besplatno;
  3. Uživaj u uvećanju tržišta i pažnji koju dobijaš time što nudiš nešto besplatno, a živi od stvari koje te izdvajaju i koje naplaćuješ.

Besplatno kao Besplatno Pivo

Ovde nema ništa novo ni revolucionarno. Igra je odavno poznata - programerske kuće nude shareware i crippleware kako bi privukle mušterije, besplatni uzorci svega i svačega, besplatno uživanje u novim muzičkim hitovima na radiju i televiziji i tako dalje.

Iako sam tekst ne donosi ništa novo, bitna je ponuđena receptura kako doći do toga šta ponuditi besplatno, a na šta nalepiti cenu. Balansiranje između besplatnog i komercijalnog je fina umetnost, ali u tekstu je ponuđeno prilično jednostavno rešenje: Ono što drugi lako mogu da nude daj besplatno, a na ono šta te izdvaja od drugih kači cenu.

Sada još samo da vidim da li i kako se cela stvar uklapa sa open source projektima i slobodnim softverom :)