Active Collab blog se vraća kući

Ovaj post je počeo da nastaje pre par meseci, donošenjem odluke da napustimo Medium kao primarne platforme na kojoj se vrti Active Collab blog. Svoj period zrenja je doživeo tokom jedne "neko kuvaju kafu, a ekipa okolo filozofira" rasprave u kuhinji posle ručka. Potegao sam Medium, pa sam po prvi put probao da u reči pretočim svoju ne-ljubav ka velikom M. Prvi javan bunt je izražen u ovim tvitu:

Danas je post odrastao i spreman je da napusti gnezdo u kome je tako udobno rastao od svog začeća. Bar jedan deo, pošto postoje dve strane priče:

  1. Naš stav, koji imamo kao firma koja je prošle godine počela ozbiljnije da ulaže u sadržaj kao jednu od marketinških strategija,
  2. Moj lični stav, kao nekog ko piskara tu i tamo za web već 12 godina i kome je blog bio osnovni alat za eksperimentisanje i učenje kada sam tek počinjao da se bavim onim čime se danas bavim.

Danas ću pokriti #1, zato što mogu da navedem konkretne i opipljive argumente. Stavku #2 ostavljam za neki drugi put. Em je fiozofiranje, em ima nostalgične momente (prvi blog post na ličnom blogu sam napisao 2004. godine, a blog mašinu u pozadini sam sam napravio), em bi se ovaj članak previše odužio.

 Active Collab @ Medium

Active Collab @ Medium

 

Kao što već rekoh, Active Collab blog se vraća na naš sajt i taj projekat je već ihaj u toku. Ima više razloga zašto smo se na to odlučili i svi su čisto poslovni. Ovo su stvari koje Medium ne nudi jednoj firmi:

Praćenje vrha sales funnel-a

Mi naš prodajni ciklus pratimo kao levak, a vrh levka delimo na izvore saobraćaja. Sadržaj objavljujemo kako bismo privukli potencijalne korisnike i kupce i blog tretiramo kao jedan bitan izvor saobraćaja.

Neko bi rekao da je to prilično ograničen pogled na sadržaj, te da sadržaj treba da nastaje organski, iz potrebe da se nešto razmisli i kaže, a ne kao "izvor saobraćaja". Možda je tako, ali pošto nam nije cilj da kroz blog proizvoda dosežemo mislilačke i spisateljske visine, onda je jedini pravi pogled na isti onaj kod koga jasno i nedvosmisleno prihvatamo njegovu svhu i prirodu. Pričamo o proizvodu, o kompaniji, o stvarima koje nas profesionalno zanimaju, sa krajnjim ciljem da nekoga uvučemo u ovo naše malo parče svemira, da proba ono što pravimo, da mu to koristi, te da nam za to na kraju dana i plati.

Ukoliko je blog na Medijumu mi ne možemo da pratimo korisnike koji su se prvi put susreli sa našom pričom kroz taj kanal, a samom tim ne možemo da pratimo ROI blog aktivnosti. Kada ne znamo ROI, možemo samo da pretpostavimo koliko su nam aktivnosti isplative i da li možemo da se upuštamo u nove avanture ili ne.

Gradnja autoriteta

Blog treba da gradi brend i autoritet firme, ne A Medium korporacije. Kao takav treba da bude sastavni deo activecollab.com web sajta. Kada sadržaj nije propratna aktivnost firme, već nešto čime se ista aktivno bavi, onda sadržaj treba da gradi njen, a ne tuđi domain authority. 

Intetaktivan i razvrstan sadržaj

Kada je blog kod nas, sadržaj ne mora biti samo u formi koju Medium podržava. Može biti drugačije presložen, uredno sortiran, interaktivan itd. Kakve je sve ideje ekipa imala, a nije mogla da realizuje stvarno više ne mogu da se setim, ali je činjenica da nisu sprovedene u delo zato što za to nisu postojali tehnički uslovi. Imamo par zanimljivih ideja sa kojima bi se valjalo poigrati čim se prebacimo, pa ću ovu tačku i slikovitije moći potkrepiti u budućnosti.

Call to Action

Medijumov call to action je jednostavan - čitaj još sadržaja na Medijumu. Teško je rečima opisati koliko je meni malo stalo do toga. Call to action koji mi želimo da bude ugrađen u stranice bloga rezultuje nečim dobrim za našu firmu, ne za Medium. Govorim o stvarima tipa: kreiranje probnog Active Collab naloga, pretplata na naš newsletter, download e-booka i tako dalje. Može se ugraditi u Medium članak slika sa linkom ili kroz tekst provući call to action, ali se on takmiči sa njihovim koji je ugrađen u samu platformu i ima male šansa da ga nadjača:

 Call to Action je: Čitaj više na Medijumu.

Call to Action je: Čitaj više na Medijumu.

Medium blog nije deo sajta

Uvek dolazi do "promene univerzuma" kada korisnik klikne na Blog link i sa sajta bude prebačen na drugu platformu. Tu "promenu univerzuma" smo primećivali sa Help sekcijom Active Collab sajta, koja je odvojena i ima svoju temu. Ulaskom u tu sekciju dolazi do prekida toka jer je promena prilična, a povratak na sajt ne nužno očiegledan. Nakon što je uočen taj problem tokom testiranja, tim je seo i dotezao i sajta i Help sekcije da ublaži taj efekat.

Blog hostovan ma Medijumu proizvodi isti efekat, s jednom bitno razlikom: ne postoji način da se isti ublaži jer nemate kontrolu na osnovnom temom Medium bloga. Morate da prihvatite činjenicu da je posetilac otišao i da postoji prilična verovatnoća da se neće ni vraćati (jer mu nije ponuđeno da to lako uradi ili zato što ga je Medijum jednostavno progutao drugim člancima, linkovima koji vode dalje itd).

Zaključak

U osnovi, "povratak kući" se svodi na vraćanja kontrole tamo gde joj je mesto - u ruke firme koja je autor sadržaja. Smatram da je to zrela i odmerena poslovna odluka koja nema puno veze sa trendovima i koja nije iskrivljena mojim ličnim stavovima ka platformi koju Medium pruža (a o kojima ću piskarati uskoro). 

Naš je plan da nastavimo da koristimo Medium u poslovne svrhe, ali kao društvenu mrežu, a ne kao primarnu i osnovnu platformu za plasiranje sadržaja. Umesto da tamo objavljujemo sve naše članke, objavljivaćemo samo neke u potpunosti ili kao sažetke, u skladu sa time kakav efekat želimo da dobijemo od mreže, na isti način kao što koristimo Twitter i Facebook.