Uvek komunicirajte vrednost!

Vrednost

Hteli mi to ili ne - cena i/ili težina kako do nečega dolazimo komunicira vrednost. U svetu gde se stvari vrednuju novcem ili protiv-uslugom nuđenje nečega potpuno besplatno i bez obaveza ili pak jako jeftino uglavnom neće okinuti usađeni mehanizam da to nešto vredi. S druge strane, kada neko pruži servis ili proizvod i uz to te momački klepi po džepu ili se za nešto jako pomučiš - na tu stvar odmah gledaš drugačije, sa više poštovanja. U knjizi Influence: Science and Practice Robert Cialdini navodi primer poznanice koja je vlasnik prodavnice koralnog nakita. Jedna kolekcija nakita jednostavno nije išla - izmeštanje iste na uočljiviju lokaciju u vitrinama nije pomoglo, obaranje cene takođe. Jednog dana je vlasnica krenula na kraći put i na cedulji napisala da zaposleni promene cene u 1/2 trenutne, ali je u žurbi to tako nespretno napisala da su oni umesto 1/2 pročitali 2 i uduplali cene! Sav nakit se prodao u roku od par dana, dok je ona još bila na putu.

Iako je ovu tehniku sasvim slučajno otkrila i u početku joj nije bila u potpunosti jasna počela je da je koristi namerno i sa smislenim ciljem. Ništa ne gubi podizanjem cene do bezumlja. Ako čak ni to ne pomogne obaranje na bagatelne cene je uvek opcija...

Cena

Danas sam pročitao još jedan zanimljiv primer koji samo potvrđuju da se sa cenama ne treba igrati i da besplatno nije nužno najbolji način promocije. Scott Adams (autor poznatog Dilbert stripa) je hteo da reklamira nastavak jedne svoje knjige tako što će prvi deo učiniti besplatnim. Ono što je postigao je samo smanjenje prodaje! Ljudima se svideo prvi deo, ali umesto da kupe nastavak ljudi su čekali dan kada će ga Scott učiniti besplatnim. Kako sam autor kaže:

I inadvertently set the market value for my work at zero. Oops.

Ovo pravilo važi ne samo u poslu već i u međuljudskim odnosima. Ako se budeš ponašao kao kučence ljudi će te uvek tako tretirati, bez obzira koliko te voleli i cenili.

Ako te kojim slučajem zanima ZAŠTO stvari funkcionišu baš ovako uprkos svoj logici i razumu možemo o tome prodiskutovati sledeći put kada se vidimo u gradu. Ja nudim zanimljivu i korisnu priču, ti plaćaš piće ;)