Tišina je nekad najbolja stvar koju možete da čujete...

Sinoć smo bez previše buke pustili prvu activeCollab 2.0 betu:

beta.png

Namerno smo išli na vikend i na što tiši launch. Problem sa ranim betama su kritični bugovi koji sprečavaju korisnika da koristi softver (blockeri). Blokeri mogu biti razni - nekada je to problem u upgrade procesu pa korisnik ne može ni da završi upgrade, nekad jedna od ključnih mogućnosti puca, nekad je to sitnica koja je toliko iritantna da je lakše vratiti se na staru verziju nego koristiti novu itd.

Najveći problemi sa blockerima su to što čine sistem neupotrebljivim i teraju korisnika da se vrati na staru verziju. Zbog cimanja sa neuspelim upgradeom i vraćanjem na staro, korisnik često izgubi volju da proba kasnije, znatno stabilnije bete, a time gubimo značaj feedback koji bismo inače mogli dobiti.

Kako stvari stoje, sa ovom betom smo imali samo jedan blocker. U pitanju je dosta specifičan problem koji utiče samo na malu grupu korisnika, ali dovoljno nezgodan da dobijemo par prijava već u prvih par sati. Čim je prijavljen, problem je nađen, pokrpljen, a beta na serveru osvežena.

Posle toga - tajac! Dok broj downloada raste, nema ni hvale ni kritike i jako sam srećan zbog toga. Večeras ću lepo da spavam, a email neće biti prva stvar koju ću proveriti čim sutra otvorim oči. Umesto toga ću natenane da popijem kafu, završim zadnje poglavlje knjige koju čitam, polako se spremim i tek kada dođem u kancelariju razmišljam o zvaničnom, "na sva zvona" lansiranju bete.

@Dragan: Dodali smo globalno dostupnu sekciju za dokumente. Možeš da definišeš kategorije i postuješ tekst ili kačiš fajlove :)

activeCollab korisnici u Srbiji

ac-serbia.gif

Jedno od pitanja koje su posetioci postavili nakon prezentacije koju sam održao na ovogodišnjem BizBuzzu je bilo koliko kupaca activeCollaba ima u Srbiji. Moj odgovor je bio 3, ali moram ovo malo bolje da objasnim, da ne bude da su samo 3 domaće firme svesne vrednosti koju alat poput activeCollab daje firmama i koriste sličan softver.

Pitanje je bilo - koliko KUPACA ima iz Srbije. Naša definicija kupca je firma koja je došla na activeCollab sajt i pomoću order forme kupila activeCollab. Po našim statistikama takvih firmi ima 3, ali to ne znači da su to jedini korisnici u zemlji.

Postoji još niz firmi i grupa koje koriste activeCollab, ali nisu kupili licencu, već su je dobili direktno od nas. Licence ne poklanjamo, ali znamo koliko je $399 za domaće pojmove tako da uvek gledamo da nađemo neku Win-Win situaciju gde oni dobiju licencu, a mi nešto što nam vredi približno ceni licence. To su ili reklame na sajtovima koji nam potencijalno mogu doneti prodaju, ili neke dizajn usluge, SEO relevant linkovi, konsalting usluge itd. Firmi koje su na takav način došle do activeCollab licence ima dvadesetak.

U svakom slučaju - hvala svima, nadam se da vas activeCollab dobro služi. Posebno hvala prijateljima koji su kupili licencu i tako nam pomogli da stanemo na noge kao firma. To nam stvarno izuzetno znači.

Kratko o podršci

support-1.jpg

U pričama i diskusijama koje su pratile prebacivanje activeCollaba sa open source na komercijalni model, ekipa koja je ozbiljno u poslu sa softverom je uvek napominala jednu stvar: sa podrškom nema zajebancije.

Prvo i prvo, podršku treba ozbiljno shvatiti, posebno ako prodajete firmama. Jedan od presudnih faktora za biznise koji kupuju softver je da znaju da će im neko pomoći ako se nešto nepredviđeno desi.

Druga bitna stvar je da, od svih aktivnosti, jedino podrška zahteva svakodnevan posao (ako izuzmemo vikende). Možete da pauzirate razvoj na par nedelja zbog odmora, prestanete da blogujete ili osvežavate dokumentaciju, ali ne smete da pustite da email koji ste primili od korisnika leži nepročitan ili neodgovoren danima. Ostavlja jako loš utisak koji će mušterije dalje širiti.

Treće, kako popularnost aplikacije raste tako i pritisak na podršku raste. Iako se sa sazravanjem aplikacije smanjuje broj prijava problema, pitanja zbunjenih korisnika i slično, broj korisnika raste, a samim tim i broj zahteva koje dobijate od njih. Posebno raste broj pre-sale pitanja. Sve veći i veći broj ljudi postaje zainteresovan za to što nudite i ima niz pitanja kako bi odlučio da li će pazariti softver od vas ili ne. To je njihov prvi kontakt sa vama i kvalitetan odgovor u relativno kratkom vremenskom roku je prilika da ostavite dobar prvi utisak i dođete korak bliže prodaji.

PS: Ako vas ova tema zanima, upravo sam objavio Rethinking Support Categories post na našem engleskom blogu. Tu sam ukratko opisao koje sve tipove zahteva dobijamo od korisnika i kako ih organizujemo.

Sutra je peti oktobar

5. oktobra 2007. godine lansiran je activeCollab 1.0 kao komercijalan proizvod. Za one koji ne znaju, activeCollab je krenuo kao open source projekat da bih u jednom momentu, iz ličnih razloga, odlučio da ga prebacim na komercijalan model i učinim svojim poslom, a ne propratnim projektom.

homepage.jpg

Na verziji 1.0 radilo je nas troje - Goran, Dejan i ja, celih 6 meseci. Ciljevi koje smo postavili pred ovu verziju (podrška za module, kompatibilnost sa PHP4, bolji i lepši interfejs, znatno više mogućnosti itd) nisu bili nimalo naivni tako da smo na kraju završili sa gotovo u potpunosti prerađenim rešenjem. Definitivno nismo samo uzeli open source verziju i nalepili cenu...

Evo ih neke zanimljive stvari koje su se desile, koje se dešavaju i koje će se desiti, a direktna su posledica uspeha koji je activeCollab napravio:

  1. Od sredine oktobra 2007. naša firma (A51 doo) je profitabilna. Novac uložen u razvoj (3 full time developera koja rade na nečemu pola godine moraju nešto da jedu, plate kiriju, izlaze itd) projekat je otplatio u prvoj nedelji prodaje. Početno ulaganje, kako vremena tako i novca, je po meni i najveća prepreka u kreiranju proizvoda, ali to je tema za neki drugi post.
  2. Najjači mesec do sada nam je prvi mesec prodaje. Čak i sad, godinu dana posle, nismo ga premašili po prihodima, ali se približavamo...
  3. Zajednica konstantno raste i forum je živ (što je meni izuzetno bitno). Neki kojima se komercijalan model nije svideo su otišli, neki su ostali, a došlo je još mnogo novih ljudi.
  4. A51 je narastao na 5 stalno zaposlenih i par spoljnih saradnika.
  5. Kuvamo još par stvari od kojih je najzanimljiviji novi proizvod (u pripremi, ali evo ga mali teaser tekst). Pored toga radimo na još par stvari, ali da bih vam rekao o čemu se tačno radi morate da me nahvatate i napijete. Dobro, ovo zadnje nije obavezno - verovatno ću se i trezan izbrbljati.

Nebojša je bio u pravu u ovom komentaru - nismo milioneri, ali radimo ono što volimo. Plus nam posao uvek nabacuje nove izazove, stvari koje se trebaju naučiti, povezuje nas sa zanimljivim ljudima... Teško da sa 25 godina možeš tražiti više, bar kada je profesionalni plan u pitanju.

Jedan od onih dana...

Ne, nije priča o reklamama za uloške ili bilo šta slično. Danas je jedan od onih dana kada se, nakon par meseci rada, napokon nešto lansira, kada o tome obavestite desetak hiljada ljudi i kada vam inbox zatrpaju gomile zahteva za objašnjenjima, pomoći oko upgradea, čestitake i stare dobre: "You guys rock!" poruke.

I tako, idemo da zalijemo activeCollab 1.1 milestone. Treba uhvatiti i malo sna jer ne sumnjam da će me sutra zateći žurka od inboxa. Slatke su to muke...

activecollab-better-than-ever.jpg

Kratko i slikovito o Web.Startu

Na ovogodišnjem Web.Startu trebalo je da držim dve prezentacije - jednu uopšteno o tome šta radimo, kako radimo i šta smo naučili razvijajući i prodajući activeCollab. To je bila the prezentacija i nadam se da se ljudima svidela. Trudio sam se da prezentacija bude otvorena i da ispričam neke stvari koje ne možete pročitati na internetu.

Druga prezentacija je trebalo da bude kratko, desetominutno predstavljanje activeCollab za vreme jedne od pauza. Genije kakav jesam uspeo sam da promašim sopstveno predavanje (nisam znao kada je i zakasnio). Talenat, šta reći...

Kako bih se koliko toliko iskupio kačim najvažniji slajd iz prezentacije:

prezentacija-activecollab-small.jpg

Dragan i Maratz su se potrudili i obukli učesnike konferencije. Croportal + SuperAwesome teez na delu:

web-start-modeli-small.jpg

Photo by Maratz. Plus jedna Croportal solo:

croportal.jpg
Pisaću još o konferenciji kada malo dođe k sebi. Ovo je samo kratko, slikovito javljanje.

Standard i Pro ili kako sam sebi biti konkurencija

big-small.jpgPre neki dana na Business of Software forumu se javio čovek koji prodaje aplikaciju za $450 sa pitanjem da li bi uvođenje osiromašene verzije za manju svotu ugrozilo prodaju pune verzije i kako da joj formira cenu.

activeCollab koristi sličan model (Small Biz za $199 i Corporate za $399) pa sam se uključio u diskusiju, a to su uradili i još neki članovi zajednice.

Par zanimljivih stvari do kojih smo došli:

  1. Siromašnija verzija ne ugrožava prodaju jače verzije jer se jača verzija mnogo bolje prodaje sa učešćem od oko 80 - 90%.
  2. Neretko kupac siromašnije verzije posle određenog vremena odluči da odradi upgrade na jaču.
  3. Optimalan broj verzija je 3, ali samo ako možete da ih složite tako da imaju smisla. Nema previše poente ako na silu probate da napravite 3 verzije koje se ne razlikuju previše.
  4. Ukoliko imate samo jednu verziju kupci će je porediti sa konkurentnim proizvodima, ali ako imate više verzija sami sebi pravite konkurenciju (što je dobro). Ovim u nekim slučajevima potiskujete ili smanjujete razmišljanje o vašim pravim konkurentima jer potencijalni kupac već ima dosta opcija između koji može da bira.

A evo je i sama diskusija.

Prologue, Twitter i Status Update

Dve čudne stvari su se desile u zadnjih par nedelja:

  1. Pomenuo sam Prologue iako se nikada ne oduševljavam WordPress pluginima
  2. Koristio sam Twitter ali me nećete naći ni na jednom drugom Web 2.0 igralištu

Razlozi:

  1. Prologue me je po prvi put naveo da razmišljam o Twitter načinu komunikacije kao jako dobrom za grupe. Do tada mi se činio kao previše ličan i neozbiljan za korišćenje u poslu (trebalo je da znam bolje)
  2. Twitter sam ponovo počeo da koristim da vidim koliko je isti vredan kao komunikacioni kanal (iz lične perspektive, naravno)

Rezultat jedne ideje, jednog eksperimenta i mog oduševljenja njima je Status Update modul za activeCollab (priredio Goran Radulović, ja sam samo zvocao):

status-update.jpg

Ovaj modul vam omogućava da objavljujete kratke poruke sa bilo koje activeCollab stranice a da ne unosi previše smetnje. Workflow je sledeći: otvorite popup, napišete i objavite poruku, zatvorite popup i nastavite sa onim na čemu ste radili.

Kada ima novih poruka poslatih od drugih članova tima pojaviće se crveni bedž pored ikonice u toolbaru i dati vam do znanja da je objavljeno nešto novo. Nema iritirajućih animacija ili zvuka kao kod IM-a ili telefona. Trudili smo se da obaveštenja ne budu napadna i da govore "Ima novog sadržaja, pogledaj kada budeš imao vremena".

Stvarno sam zadovoljan modulom i prijatno iznenađen koliko ovakav vid komunikacije uz sva svoja ograničenja (posebno dužina poruke i odsustvo "oštrih" obaveštenja) može da pomogne boljoj komunikaciji u timu i produktivnosti.

Još nam samo ostaje da vidimo kako će activeCollab korisnici prihvatiti novi modul i kako će se cela stvar dalje razvijati...

Zaboravljeni tekst: activeCollab, tri bitne tačke u razvoju

Danas kopam do draftovima i naletim na tekst koji sam započeo sredinom novembra, ali nikada završio. Bio je to vikend nakon što nam je legla prva isplata i kada se pola godine neizvesnosti završimo, vikend nakon što smo saznali da activeCollab ume da zaradi novac i da smo u plusu.

Uglavnom, evo ga originalan tekst uz manje dopune - activeCollab, tri bitne tačke u razvoju:

Milestone #1 - Prvi korisnici

Pre nepunih 5 meseci smo po prvi put počeli koristiti activeCollab na stvarnim projektima. Baš sam bio happy taj dan jer sam znao da smo dostigli nešto bitno. Čak sam i pisao o tome...

Prvi korisnici smo bili mi, a ponajviše smo ga koristili kako bismo se lakše snalazili u samom projektu. Drugim rečima, koristili smo activeCollab pri razvoju activeCollaba. U tom periodu smo kao korisnici pronašli mnoštvo propusta i problema koji bi nam sigurno promakli da ga nismo aktivno koristili u radu već samo sklepali za prodaju.

Milestone #2 - Lansiranje i prve mušterije

5. oktobra 2007. godine smo i zvanično lansirali proizvod. Mislim da je to bio jedno od najtrapavijih lansiranja u istoriji IT-ja, ali smo preživeli na kraju. Izgleda da mi trapava lansiranja postaju neka vrsta zaštitnog znaka. Moram malo da poradim na tome...

Prve mušterije su bile konačan dokaz da naš šetsomesečni trud nečemu vredi i da su ljudi spremni da plate za to na čemu smo tako dugo radili. Do tada smo mogli samo da sumnjamo, ali tog dana sve je leglo na svoje. U par navrata sam imao čak i manje napade panike - nikada do tada nisam prodavao ništa!

Milestone #3 - Novac i kratak predah

Posle višemesečnog ulaganja i trošenja napokon su na naš račun legle i prve pare. O konkretnim ciframa na žalost ne mogu da govorim, ali mogu samo reći da se uloženi trud vratio i da sada imamo dosta prostora za manevrisanje i unapređivanje proizvoda, usluga i svega što prati celu priču.

Saznanje da više ne moram da razmišljam o tome da li ću moći sledeći mesec da platim ljude, prostor i opremu me je uljuljkalo na par dana sa vrhuncem tokom ovog vikenda. Fin osećaj bezbrižnosti, vreme provedeno sa starim prijateljima, neki skroz novi, zanimljivi ljudi, odmor i zezanje, po koja flaša Tuborga... To mi je baš trebalo da napunim baterije.

Designing the Obvious

dto_small.jpg

Designing the Obvious je knjiga koja se bavi dizajniranjem aplikacija koje će koristiti ljudi. To je najjednostavniji način na koji mogu da je opišem. Prvi put sam je pročitao na prelazu proleće - leto prošle godine i jedna je od retkih knjiga koje sam pročitao od korica do korica u 2007.

Sada kada napokon završavamo activeCollab 1.1 vreme je da počnemo sa radom na narednoj verziji. Ideja je da se usredsredimo na pojednostavljavanje stvari. Do sada smo radili uglavnom na "mišićima" dodajući mogućnosti za koje smatramo da su korisne našim mušterijama. Dobro nam je išlo. activeCollab je prilično bogat mogućnostima za jednu mladu aplikaciju koju razvija mali tim, ali sada treba da se posvetimo usavršavanju onoga što imamo umesto dodavanju novih stvari.

To znači manje klikova, manje učitavanja novih stranica, manje stvari koje nepotrebno odvlače pažnju, manje konfuzije, više integracije i korišćenja otvorenih standarda, logičnosti, alata koji pomažu komunikaciji, približavanje mentalnom modelu korisnika...

Iz tog razloga mislim da će mi vraćanje knjizi kao što je Designing the Obvious puno pomoći u narednom periodu. Uz to ću imati šansu da vidim gde smo grešili dok smo pravili activeCollab 1.0 pošto je isti nastajao dok sam čitao knjigu i par meseci nakon toga.

Imate li vi neku knjigu ili resurs na webu koji se bavi dizajnom web aplikacija da preporučite?

Eto...

Pre neki dan naleteh na temu na jednom forumu gde čovek traži sledeće:

Is there a free open source solution similar in features to ActiveCollab?

Isplati li se PHP4 podrška kada se ceo svet prebacuje na PHP5?

Jedna od stvari na kojoj smo radili u novoj verziji 1.0 activeCollaba je smanjenje sistemskih zahteva. Stari activeCollab je zahtevao PHP5, MySQL sa InnoDB podrškom, SimpleXML ekstenziju i štošta još. Prava egzotika za većinu. Većina ljudi ne zna i ne želi da zna ništa o tome - oni samo žele da aplikacija koju su kupili radi. Stoga smo skresali zahteve na minimum: PHP4, bilo koji MySQL i najosnovnije PHP ekstenzije. activeCollab će iskoristiti napredne mogućnosti platforme ako im ima na raspolaganju (autoload, transakcije, razne PHP5 specifične funkcije itd), ali ih ne zahteva. Sve će normalno raditi i bez toga.

Support GoPHP5.org

Ubijanje PHP5 zahtevnosti je došlo prilično skupo - veliki deo aplikacije (~80%) je trebalo prepraviti ili ponovo napisati.

Kada je pre par meseci objavljeno da PHP4 neće više biti razvijan i podržavan i kada je krenula GoPHP5 inicijativa sa ciljem da se u narednih godinu dana PHP4 kompletno potisne i zameni kompletnijom, modernijom i u svakom pogledu boljom "peticom" mi smo bili u sred prebacivanja starog PHP5-only koda na PHP4. Ne možemo da ne kontriramo...

Iako je naš prelazak na PHP4 bio kompletno proračunat korak nismo bili u poptunosti sigurni koliko ćemo time zaraditi. U tom trenutku jedino na šta smo mogli da se oslonimo je bio zdrav razum i osećaj da je to što radimo ispravno.

Na kraju se ispotavilo da bismo napravili katastrofalnu grešku da smo i dalje gurali PHP5. Šteta bi bila ogromna ne samo zbog gubitaka u direktnoj prodaji (morali bismo da okrenemo leđa polovini kupaca) već i zbog smanjenog broja ljudi izloženih activeCollabu.

Nepuna dva meseca nakon početka prodaje activeCollaba sav trud i uloženi novac se višestruko otplatio, a imamo još skoro dva meseca do trenutka kada PHP zajednica zvanično prestane rad na PHP4 i po mojoj slobodnoj proceni još bar 6 - 10 meseci do trenutka kada više od 90% hostinga pređe na novu verziju. Na taj vremenski period novac koji bismo izgubili bi bio baš velik.

Ukoliko razvijate aplikaciju za šire tržište zaletite se na PHP5 samo ako planirate da lansirate od leta 2008. Ako lansirate ranije bacite rečunicu na papir i vidite koliko time gubite. Iz našeg iskustva u ovom trenutku odluka je no-brainer - PHP4 je nezaobilazan, bar još neko vreme.

activeCollab za blogere

Revizije, Zadaci... Jedna od važnijih novosti u activeCollab 1.0 je Pages module. Njegova svrha je da korisnicima olakša rad na kreiranju tekstualnog sadržaja. Podržava verzionisanje dokumenata, komentarisanje, kačenje fajlova, email obaveštenja, kačenje zadataka na svaki dokument, organizaciju dokumenata u drvoliku strukturu i još mnogo toga.

Pored Tickets modula (takođe novost u v1.0) Pages je modul koji nam najviše pomaže u radu. Čudo je koliko jedna mala programerska firma mora da proizvodi teksta...

Iako activeCollab koristim svakodnevno u radu već više od dva meseca tek sad mi je palo na pamet da počnem da ga koristim i za pripremu tekstova za Area51. Drafts feature WordPressa je OK, ali activeCollab ipak daje više mogućnost. Par primera:

  • Pre nego što počnete da pišete možete izvući ciljeve koje želite da postignete postom kao zadatke. Kako tekst napreduje i kako pokrivate ključne ideje jednostavni ih štiklirate kao gotove.
  • activeCollab pamti revizije tako da uvek možete da se vratite na neku od prethodnih verzija ili vidite kako se tekst razvijao tokom vremena.
  • Više ljudi može da se uključi u kreiranje posta. Pages može da šalje obaveštenja svaki put kada neko pošalje komentar ili postuje reviziju.

To je samo par stvari koje mi u ovom trenutku padaju na pamet.

Meni je lično najvažnija stvar to što sam po ceo dan u activeCollabu, dok administraciju bloga posećujem izuzetno retko. Ovde su mi članci na kojima radim uvek na dohvat ruke, mogu brzo da zabeležim ideje (globalni Quick Add je takođe novost u 1.0) i tako dalje. Stvarno mi nije jasno zašto se ranije nisam prebacio.

Kao prilog idu dva screenshota - Page details i Edit page.

activeCollab - juče, danas, sutra

Pre par nedelja Robert me je zamolio da napišem tekst o tome šta se dešava sa activeCollab projektom od Nove Godine pa na ovamo i koji su planovi za bližu budućnost. Pošto u celoj priči ima dosta detalja ovaj post može malo da se oduži. Izvinjavam se zbog toga...

activeCollab

activeCollab 1.0

activeCollab se za sada vodi kao slobodna aplikacija otvorenog koda koja omogućava timovima koji sarađuju na projektima da posao odrade brže, bolje i uz manje stresa tako što centralizuje komunikaciju na jedno mesto. To mu dođe neka zvanična definicija.

activeCollab je lansiran krajem juna 2006. godine. Overio je naslovne stranice Digga, Techcruncha, Alexa.com, ima je jednu sekciju SitePoint newslettera samo za sebe (to mi jedna od dražih stvari) i bio pomenut na gomili malih i velikih sajtova. Takav uspeh možemo zahvaliti tome što je takav alat bio jako dugo očekivan i što se pojavio u odgovarajućoj "ambalaži" (slobodan, open source projekat).

Narednih pola godine je bilo prilično fino što se samog projekta tiče - izbačene su tri nove verzije sa testing verzijama između, broj korisnika i posetilaca se ustabilila i oko projekta se okupila prilično fina zajednica. Sve je ružičasto i cvetaju nam ruže.

Zašto uopšte rizikovati i menjati kompletan koncept ako ono što imamo već prilično lepo funkcioniše?

Problem nije bio ni u projektu ni u zajednici ni u klimi u kojoj se cela priča nalazila. Kao što rekoh, teško da je moglo bolje. Problem sam naravno ja :) Samom projektu nisam pristupio kao klasičnom open source projektu gde se o razvoju brine zajednica uz par lead developera koji donose najznačajnije odluke. Tada se činilo kao dobra ideja da nastavim rad na projektu solo dok ne dođe u stanje u kome bi zajednica mogla brzo i lako da se uključi. Tek naknadno sam skontao da je to bio samo izgovor kako bih i dalje imao kompletnu kontrolu nad projektom. Kao rezultat u narednim mesecima sam visio i po 12 sati dnevno za računarom i kompletno izgubio fokus na svim frontovima na kojima sam nešto radio (freelance, full time posao, activeCollab, ovaj blog...)

Promene

Novac

Ideja da ispreturam activeCollab tako da je u stanju da mi pruži stalan priliv novca kako bih mogao kompletno da mu se posvetim me je dugo kljuckala, ali sam odluku doneo gotovo preko noći. Jedno jutro sam se probudio i jednostavno znao šta treba da se uradi.

Desetak dana kasnije, kada su mi se misli slegde i kada sam bio siguran da je to ono što želim da uradim, napisao sam i objavio jedan, pa odmah i drugi post na activeCollab blogu u kome sam naglasio da će doći do promena u samom projektu i da se prebacujemo na zatvoreniji, komercijalan model. Ako imate vremena možete pročitajte komentare.

Reakcije baš variraju i po tonu i po intenzitetu. Nisam ni očekivao da će takva promeni proći bez oštre kritike. Uglavnom, reakcije se mogu svrstati u tri grupe:

  1. Sram vas bilo, prodali ste se. To što ste postigli bilo je samo zato što je activeCollab bio besplatna kopija Basecampa, a ovo što sada radite nikada neće poleteti.
  2. Meni svejedno...
  3. Cool. Nadamo da ćete pritisnuti i napraviti dobar proizvod, znatno bolji nego što je activeCollab sada.

Nisam ulazio u duboke diskusije i pravdanja. Dela su uvek imala veću težinu od reči tako da ćemo pustiti da novu verzija govori umesto nas. Pravdanjem i svađom nigde ne bismo došli.

Više vrednosti

activeCollab Alpha

Ja sam iskreno uveren da otvaranjem firme i komercijalizacijom projekta možemo da pružimo daleko više vrednosti nego kao open source projekat. U isto vreme ne treba zanemariti ni mogućnost zarade i rasta koja bi bila izuzetno otežana da smo ostali na starom modelu.

Par razloga zašto mislim da je ova promena više dobra nego loša:

  • Kao firma ćemo pružiti znatno više sigurnosti mušterijama - tu će uvek biti neko čiji će posao biti da im pomogne ako iskrsne bilo kakav problem, proizvod će biti konstantno unapređivan i kao veći tim ćemo moći da se posvetim i nekim stvarima koje bismo teško pokrili klasičnim open source model.
  • Mali tim sa jasnom vizijom može da se kreće znatno brže nego glomazna zajednica gde je za donošenje svake značajnije odluke potrebno par dana, ako ne i nedelja.
  • Za izuzetna dostignuća potrebi su izuzetni ljudi, a novac može dosta da pomogne kako biste ih okupili na jedno mesto. Pare same po sebi nisu presudne, ali mogu da skinu par briga sa vrata ljudima i pruže im odlične uslove za rad.

I tako...

Kako vreme prolazi tako se ljudi navikavaju i na ideju da activeCollab više neće biti besplatan. Iako nismo objavili ni jedan release od decembra prošle godine broj subscribera na blogu i newsletteru konstatno raste, imali smo odličan odziv na poziv za učešće u beta programu, a screenshot samo jednog sitnog elementa novog interfejsa je pobudio prilično veliko interesovanje.

Jedva čekam dan kada ćemo objaviti activeCollab 1.0 i izuzetno mi je drago što nisam jedini.

The End

Pokušao sam da skratim koliko sam mogao tako da sam verovatno preskočio nešto bitno ili neke stvari loše objasnio. Ako imate pitanja ili želite da se nekim delom priče detaljnije pozabavim samo guknite u komentarima.

Danas je dobar dan

Kažu ljudi koji imaju dosta više iskustva od mene u razvoju softvera da je svaki dan dobar ako je učinjen bar jedan korak napred. Ako umesto toga samo tapkate u mestu ili jurcate za konkurencijom kao muva bez glave onda slobodno možete reći da ste ga protraćili. Po toj logici ovaj ponedeljak je baš dobar dan - danas smo po prvi put poterali activeCollab 1.0 na javnom serveru. Ukoliko ne znate o čemu je reč, activeCollab je web aplikacija koja omogućava timovima da rade zajedno na nizu projekata, a verzija 1.0 je najvažnija verzija do sada. Pored niza novosti koje smo napravili ona je ujedno i platforma za sve buduće verzije i za naš posao.

Instalacija koju smo danas podesili je postavljena samo za internu upotrebu. Napokon će neko koristiti activeCollab 1.0 za ono za šta je napravljen, sa realnim projektima i realnim podacima i to celu stvar čini bitnom.

Me happy! Odoh spavati :)

Ekonomija besplatnog

Pre neki dan, nakon kratke diskusije o budućnosti activeCollaba jedan prijatelj me je uputio na ovaj tekst. Tekst se bavi "ekonomijom besplatnog" i objašnjava kako iskoristiti Besplatno kako bi povećao vrednost, prodaju i profit. Pravila igre su jednostavna:

  1. Uzmi ono što nudiš i rasturi ga na delove;
  2. Skloni delove koji izdvajaju tvoju ponudu i čine je posebnom na stranu, a ostalo skupi na jednu gomilu i ponudi besplatno;
  3. Uživaj u uvećanju tržišta i pažnji koju dobijaš time što nudiš nešto besplatno, a živi od stvari koje te izdvajaju i koje naplaćuješ.

Besplatno kao Besplatno Pivo

Ovde nema ništa novo ni revolucionarno. Igra je odavno poznata - programerske kuće nude shareware i crippleware kako bi privukle mušterije, besplatni uzorci svega i svačega, besplatno uživanje u novim muzičkim hitovima na radiju i televiziji i tako dalje.

Iako sam tekst ne donosi ništa novo, bitna je ponuđena receptura kako doći do toga šta ponuditi besplatno, a na šta nalepiti cenu. Balansiranje između besplatnog i komercijalnog je fina umetnost, ali u tekstu je ponuđeno prilično jednostavno rešenje: Ono što drugi lako mogu da nude daj besplatno, a na ono šta te izdvaja od drugih kači cenu.

Sada još samo da vidim da li i kako se cela stvar uklapa sa open source projektima i slobodnim softverom :)

Prijave za activeCollab betu, utisci...

Za one koji nisu upoznati activeCollab je alat za upravljanje projektima i saradnju među timovima na kome radim već duže vremena. Pripreme za lansiranje verzije 1.0, najznačajnijeg izdanja od lansiranja samog projekta uveliko teku, a zadnjih par nedelja je bilo izuzetno zanimljivo u tom pogledu. Nakon dosta dugo vremena provedenog ispod haube (plugin arhitektura, PHP4 podrška, sila unapređenja u svim apsektima aplikacije itd) stvari polako počinju da liče na nešto (nisu nas lagali, interfejs jeste aplikacije). Za mesec dana, najkasnije dva ćemo imati sistem spreman za testiranje pa smo odlučili da pozovemo zainteresovane grupe da se prijave za beta testiranje putem activeCollab bloga. Sam poziv na betu je poslužio za više stvari:

  • Da sakupimo listu zainteresovanih organizacija i pojedinaca kako bismo mogli pozvati baš one koji se uklapaju u profile na koje ciljamo.
  • Da vidimo kakvo interesovanje vlada za samom aplikacijom. Dosta dugo je prošlo od lansiranje trenutne verzije pa sam se pobojavao da je interesovanje splaslo. Na moju veliku radost - nije!
  • Da saznamo više o ljudima koji su zainteresovani za activeCollab, a posebno o problemima koje očekuju da će im aplikacija rešiti.
  • Kao teaser sa sve malim screenshotom novog interfejsa (radna verzija). Stranica za prijavu za betu je potpun uljez u sivilu koje vlada na activeCollab sajtu što nije prošlo neprimećeno.

Rezultati? Prvog dana (juče) je bilo 250 prijava, a stvari se ne smiruju ni danas, iako je vikend. Kako mi se čini za koji dan ćemo morati da ubijemo celu stvar kako bismo sačuvali zdrav razum - sve prijave treba pročitati, sortirati, pogledati sajtove zainteresovanih organizacija itd.

No, upoznavanje sa potencijalnim korisnicima i problemima koji ih muče je i više nego zanimljivo i ispunjava te osećanjem da radiš pravu stvar, nešto što može biti od koristi i olakšati im živote (na stranu težnje za profitom i novcem, to dođe samo po sebi ako kreiraš nešto vredno). Obožavam ovaj posao!

Što se same bete tiče lokalna ekipa je pod protekcijom - samo treba da se jave na ilija.studen@gmail.com i dobiće account kada cela stvar krene.

Vidimo se u beti! :)